MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Knettert het wel eens in jou team?

foto

Onlangs vertelde een medewerker mij dat ze met grote regelmaat  heel erg gefrustreerd raakt van sommige collega’s uit haar team. Als voorbeeld noemde ze: ‘ik spreek met een bewoner af dat hij op zijn eigen kamer mag ontbijten als hij dat wil.’Na de ochtendzorg gegeven te hebben zei ik tegen de bewoner dat mijn collega binnen 10 minuten zijn ontbijt kwam brengen. Na een kwartier moest ik even iets uit de algemene huiskamer halen en tot mijn verbazing zie ik daar de bewoner aan een tafel zitten achter zijn ontbijt. We keken elkaar aan en zeiden niets.

 Ik zag in zijn ogen het verwijt: ‘jij had me toch iets belooft?’

‘Snap je dat ik me dan zeer gefrustreerd voel en me voor schut voel staan bij die bewoner??’ ‘Dat kan ik me heel goed voorstellen ’ zei ik. ‘Wat zei je collega toen je vroeg hoe dat nu kon gebeuren?’ ‘Ik heb het maar zo gelaten en ben er niet over begonnen, het overkomt me wel vaker en ik maak het vaak alleen maar erger voor mezelf’, snap je? ’kreeg ik als antwoord.

Ik moest direct aan dit voorval denken toen ik vanochtend een artikel las op één vandaag.

Mark Rutte gaf ons land een therapeutische tip: “t Knettert soms”, zo vatte premier Rutte het politieke onweer van de vorige weken samen.  ‘Elkaar de waarheid zeggen, af en toe uit je vel springen, kortom, afreageren, is goed voor ’n mens.’

Wat vind jij daarvan? Vind jij ook dat dit mag gebeuren om vervolgens weer door te gaan met waar je als team mee bezig bent? De journalist schreef ‘Rutte opent waarschijnlijk steevast zijn maandagochtend vergadering met de opmerking: ‘Gisteren is voorbij, we laten ons door niets en niemand gek maken’. Dat is een benadering in de trant van: ‘niks-aan-de-hand-alles-waait-over’.

Dat kan soms  prima werken, maar laat je dan niet iets liggen? Creëer je op deze manier dan niet een sfeer als hierboven beschreven? Dat een medewerker ‘te moe’ is om met een collega in gesprek te gaan omdat er toch niets verandert?

Wat vind jij?

–          mag het knetteren in een team?

–          moet er dan juist wel of niet over nagepraat worden?

–          is knetteren beter dan op de juiste manier feedback geven en samen in gesprek gaan over hoe het ook anders kan?

Kortom, geef je mening op dit blog, dit mag ook anoniem hoor.

Enkel berichtnavigatie

10 gedachten over “Knettert het wel eens in jou team?

  1. anke mol op schreef:

    Feedback werkt als iedereen hier goed mee om kan gaan.
    Soms loopt de frustratie op en dan kan knetteren best wel lekker zijn, maar wel erop terugkomen en als volwassen mensen er mee om gaan.
    Lukt het samen niet vraag dan een gesprek met je teamleider of een coach.
    Kortom op tijd je grenzen aangeven.

  2. Hennie Hollegie op schreef:

    Als het binnen een team knettert geeft dat voor mij (ook) aan dat men zich veilig genoeg voelt zich op deze manier te uiten! Als teammanager maak ook ik onderdeel uit van een team en herken het knetteren wel, vervolgens gaan we over tot de orde van de dag en komen we er vaak niet eens meer op terug. Wel is het zo dat we de (gevoelde) veiligheid benoemen regelmatig benoemen en trots zijn op het feit dat we onszelf kunnen zijn
    Als knetteren als bedreigend gezien wordt zegt dat, wat mij betreft, dus (ook) iets over het gevoel van veiligheid en maakt het niet uit binnen welk team 🙂

  3. Zeker weten, in een veilig team mag en durf je je zelf te zijn. Goed dat jullie dit naar elkaar benoemen!

  4. Frank Bosch op schreef:

    Zeker mag het knallen zolang het in het belang van client en opbouwend is. Waarbij het respect wederzijds is en niet op het persoonlijke vlak wordt getrokken. Laat staan dat het uitdraait in rancune. Dat is het slechtste wat kan gebeuren.

  5. Heel herkenbaar, niet alleen op de werkvloer maar
    overal kun je dit soort situaties aan de hand hebben.
    Zonder enige twijfel ben ik voor uitspreken, voor eerlijk en open.
    Tegelijkertijd is het wel belangrijk dat die ander er ook voor open staat.
    Mocht dat niet zo zijn dan kun je altijd nog beslissen om het daar te laten
    waar het hoort maar het naar elkaar uitspreken is in ieders belang denk ik.

    • Helemaal mee eens. Persoonlijk vind ik het prima als het knettert. Maar persoonlijk vind,ik,het lastig om ‘het los te laten’ als je het daarna niet bespreekt. Bij mij blijft ‘het’ dan zo lang hangen en dat voelt voor mij dan zo vervelend. Zegt ook wat over mij hoor!

      • Heel herkenbaar! Bij mij blijft het dan ergens in de opslagplaats van mijn gedachten, in de weg staan. Toch voelt het beter dan het gesprek niet aan gaan. Wordt het gelukkig met mezelf eens inmiddels dat is ook fijn!

  6. john op schreef:

    Wat bedoelen jullie met knetteren.
    Is dat elkaar de huid vol schelden met verwijten etc.
    Of gaat het erom, om op gepaste wijze respectvol en met vertrouwen, ook al gaat dit met stemverheffing gepaard, jouw gevoel en mening kenbaar maken aan de ander.
    Dit laatste mag geen probleem zijn voor mensen die hun mannelijke en vrouwelijke energie in balans hebben.
    Als je dan ook nog heb geleerd om aan zuivere zelf reflectie te doen, dan weet je dat de ander jouw een spiegel voor houdt.
    Zodoende ben je dankbaar voor zijn of haar persoon en commentaar.

    Ik zou zeggen kijk er dus eens anders naar.
    Een vreugdevolle kijk op jezelf en anderen is goed voor je verdere ontwikkeling.

    Veel liefs, John.

Wilt u een reactie geven?

