MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Dementie en dan?

Dementie en dan?

De veelbesproken uitzendingen van 23 en 24 september op Nederland 2 hebben heel veel indruk gemaakt op een heleboel mensen. Ook op mij.

We werden meegenomen in het proces van een aantal mensen die de ziekte van Alzheimer hebben. Dementie is de overkoepelende naam voor de verschillende ziektebeelden die er zijn met als belangrijkste verschijnsel geheugenstoornissen.

Ik werk inmiddels 36 jaar in de ouderenzorg en vind contacten met ouderen nogsteeds het mooiste wat er is. En toch ‘pakte’ de documentaire mij enorm.

dementie

Het was beklemmend en aangrijpend. Soms keek ik ook met een warme glimlach. Wat mij het meeste raakte was de worsteling, het verdriet, de liefde en betrokkenheid die zo voelbaar was tijdens de uitzendingen. De opmerking  van een echtgenote die samen met haar, nog jonge dochter, het beeld van hun man en vader in de nabije toekomst voor ogen zagen: ‘ straks loopt hij ook door de gang te sloffen.’ Of de zo vermoeide uitspraak van een andere echtgenote: ‘Ik wil mijn man terug, ik wil geen kind meer.’ De dame die de angst in de ogen had toen haar man even uit haar blikveld verdween en veranderde van een lieve vrouw in een boze en opstandige dame.

Waar ik ook moeite mee had is de soms wat betuttelende toon van de  hulpverleners. Een dame die 50 jaar ouder is dan de verzorgende wordt aan gesproken met haar voornaam en getutoyeerd . Ik weet dat sommige bewoners dat liever hebben en dat is ook goed. Maar doe dat in hemelsnaam niet als ze in een groep zit en probeert haar best te doen om als een echte dame over te komen. Doe dat als je alleen met haar bent op en dan op een juiste en warme manier.

Wat zijn de testen toch confronterend voor mensen die geheugenproblemen hebben. Keer op keer geconfronteerd worden met ‘niet weten.’ Zien en opmerken dat je als mens verandert en niet weten hoe je toekomst eruit gaat zien. Praten met je kinderen over euthanasie wanneer het  lijden te veel wordt. Je kinderen zien huilen en horen dat ze zeggen: ‘pap, maar je geniet nu toch van het leven.’

Het is zo moeilijk om in de huid te kruipen van iemand die dement is om echt te voelen en te ervaren wat zij meemaken. Vaak denk ik als ik bij iemand zit die zoekende is: ‘wat gaat er toch in dat hoofd om en hoe kan ik haar/hem, al is het maar even, bereiken?’

Morgen mag ik een poging doen. Ik ga een ervaringstraining meemaken. Nieuwsgierig? Klik op deze link en lees morgen mijn blog hierover.

Enkel berichtnavigatie

4 gedachten over “Dementie en dan?

  1. margot van acker op schreef:

    Mooie blog, Gerda! En is dat niet juist het mooie van ons vak, dat we ons zo kunnen laten raken? Ik zou er niet aan moeten denken dat het werken met mensen met dementie en hun naasten zo gewoon wordt, dat we nergens meer van opkijken. Ik herken veel in je observaties; betutteling die altijd op de loer ligt dat daar eigenlijk altijd aandacht voor zou moeten zijn. En wat betreft het aanspreken; ooit vroeg een oude dame mij of ik haar alsjeblieft bij haar voornaam wilde noemen; het was immers al zo lang dat dat niet meer gebeurde. Als het met respect gebeurt, en in elk geval met U ipv JIJ, kan er een vertrouwd contact ontstaan.
    Nogmaals, dank en ik ben erg benieuwd naar je blog van morgen!
    Hartelijke groet, Margot

  2. Dank je wel Margot voor je mooie reactie! Tot morgen.

  3. Mooi blog en heftig. Ik bezocht gisteren een patiente van ons die aan het wegzakken is. Moeilijk om te zien. En ik sta niet eens dicht bij haar. Kun je nagaan…

    Ken je het blog van Inge? Moet je eens gaan lezen als je tijd hebt: http://stapjeterug.blogspot.nl/

Wilt u een reactie geven?

