MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Stoner, een roman over een bescheiden man

De foto en het gegeven op de achterkant van het boek spraken me al aan toen ik het in de boekenwinkel had zien liggen. Op ons vakantieadres aangekomen stond het in de boekenkast en niets hield mij meer tegen.

Sommige mensen zullen het een saai boek vinden, een roman over een boerenzoon die landbouw gaat studeren, maar verslingerd raakt aan de literatuur. Geschreven met keurige en correcte taal, die soms wat zakelijk overkwam.

De roman gaat over een bescheiden man, met een bescheiden levensverhaal en bescheiden overwinningen. Zijn leven draait om literatuur, lesgeven en de liefde en hierin vindt hij zichzelf op alle vlakken mislukt. Je leest over zijn passieve rol in het leven waarin hij alles meer laat gebeuren dan dat hij er zelfs iets aan doet. Hij is bezeten van de universiteit, tenminste van de universiteit van toen. Niet die van de huidige universiteit waar mensen klaar gestoomd worden, maar daar waar de studenten op onderzoek gingen en bleven lezen. Want….in het volgende boek kon je mogelijk vinden wat je zocht.

Een collega die de man haatte en in hem een concurrent zag dreef hem en zijn geliefde uit elkaar. Een boek die haaks staat op de huidige prestatiecultuur.  Waarom zou hij zich beter voordoen als de rest en waarom hogerop komen en macht krijgen? Daar zit deze bescheiden man zeker niet op te wachten.

Het beschrijft hoe hij ouder wordt en hoe hij de glans van het onderzoeken kwijt raakt, hoe hij regelmatig met gemak in een onwezenlijke toestand kon belandden en zijn bewustzijn onttrok van zijn lichaam. Hoe hij juist in die fase een andere manier ging vinden in het doceren van de Engelse literatuur, waardoor hij zijn collega’s ‘verloor.’ Hoe hij tenslotte meer dood dan levend met pensioen ging en gepromoveerd werd tot Hoogleraar.

Aan zijn eenzame bestaan kwam snel een einde na die afscheidsdag. Op zijn achterkamer wachtte hij op de dood en net voor zijn dood dacht hij: ‘zo gaat het dus, doodgaan valt best mee’. Met de zonnestralen in zijn gezicht stierf hij een treurige dood.

Het boek intrigeerde mij vanaf het moment toen ik het zag liggen tot en met de laatste bladzijde die ik las. En daarna…..sprak ik er nog over en dacht aan hem terug.

Een aanrader.

Enkel berichtnavigatie

5 gedachten over “Stoner, een roman over een bescheiden man

  1. Ik had grote verwachtingen, heb het tot bladzijde 40 volgehouden. Het taalgebruik was mij te wollig en ik kwam er niet doorheen. Gelukkig was ie digitaal en een krijgertje 😉

    Smaken verschillen, das duidelijk weer….

    • Ach ja, geeft niks toch? Wie weet komt het wel doordat ik vakantie heb en heerlijk relaxt ben!

    • Och, wat ben ik blij dat jij weer blogt. Ik lach me rot. Maar dit dieet is niet te doen, ga maar koolhydraatarm eten volgens de denkwijze van Yvonne lemmers. Google maar eens. Mijn zus is er slank mee geworden en ik ga ook weer starten als ik thuis ben van vakantie.

      • Haha, ik doe het nu 1,5 week en het gaat prima hoor.Prima vol te houden. Koolhydratenloos is niks voor mij, ik wil rijstwafels met kaas, brood en rijst. IK eet gewoon mee, maar miniporties. En nul suiker en alleen drank op zaterdag, de helft ook nog van wat ik dronk.

        Dank voor je complimenten, lief! 🙂

  2. Wat fijn dat je er zo van genoten hebt!

Wilt u een reactie geven?

