MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Betrokken bij je werk én invloed?

Vanmorgen hoorde ik in de supermarkt twee medewerkers tegen elkaar praten. Wat een narigheid. Zij hadden geen last van klanten die eventueel mee luisterden, maar ik als toehoorder moest het  wel aanhoren.

Ze liepen tegen elkaar te klagen over de jonge vakantiemedewerkers. ‘Ik snap niet waarom Joop al die vakantiekrachten heeft aangenomen.’ ‘Wij hebben onze handen er aan vol, je moet alles uitleggen en zelfs dan, doen ze het nog niet goed.’ ’Beter was het geweest als hij het bij de zaterdagkrachten had gehouden, maar die zullen wel te duur zijn.’

Het was duidelijk, zij ergerden zich aan hun leidinggevende en vonden de werklast te veel toegenomen met al die jonge krachten. Wat een gemopper! Ik moest op mijn tanden bijten om niets te zeggen en liep maar snel door.

Wat een verspilde energie dacht ik toen ik naar huis fietste. Dat helpt niets en je gaat je alleen nog maar meer ergeren. Ik zal maar eerlijk zijn, ik deed het ook in mijn jongere jaren! Overal op mopperen en me groen en geel ergeren.

Inmiddels ben ik ‘wat’ wijzer geworden en weet ik dat mopperen niets helpt.

cirkel

Als teamcoach ben ik vaak in gesprek met mensen, gevraagd en ongevraagd mag je dan advies geven. Ik praat graag met mensen over de cirkel van invloed en betrokkenheid. Als medewerker voel je je betrokken bij de organisatie waar je werkt, of in ons geval in het verpleeghuis, voelen mensen zich erg betrokken bij bewoners. Toch heb je als medewerker niet overal invloed op en zul je moeten accepteren dat sommige besluiten door een ander genomen worden.

Toch, en dat vertel ik vaak aan mensen, kun je wel proberen je invloed te vergroten. Hoe? Door te praten over wat je ziet gebeuren of als je iets moet doen, waarvan jij denkt dat dit heel anders kan. Mopperen en ergeren kost alleen maar energie en daar schiet zowel jij als je werkgever niets mee op.

Dus is het zaak dat je gaat proberen om datgene waar je je over ergert bespreekbaar te maken. Dit natuurlijk met een positieve inslag. Als je gaat roepen: ‘wat een onzin of dit doe ik niet op deze manier’, dan bereik je niets. Ja, toch wel, maar dan het tegenover gestelde. Dat je leidinggevende of je collega’s je een zeurpiet gaan vinden en niet meer naar je luisteren. Ga in gesprek.  Een gesprek waarin je rustig aan geeft wat je hebt bedacht. Aangeven waarom je denkt dat dit beter werkt en daar samen over van gedachten wisselen.

Dan heb je kans dat je door je betrokkenheid te tonen, je meer invloed kunt krijgen op hetgeen je graag anders ziet. Als dat lukt is dat heel fijn voor je……..

Als dat niet lukt, accepteer dan dat sommige besluiten simpelweg door iemand anders genomen worden  en ga je niet ergeren!!

ergeren

Enkel berichtnavigatie

7 gedachten over “Betrokken bij je werk én invloed?

  1. Frank op schreef:

    Over dit onderwerp is nog een lange weg te gaan!!!

  2. Hennie Hollegie op schreef:

    Ik heb je spreuk over het ergeren op Facebook gezet en erbij gezet dat de wereld er een stuk gezelliger op zou worden als we ons daaraan houden, de reacties zijn heel leuk het zet mensen aan het denken en dat is toch wat je ermee wilt bereiken. Maandag ook maar rondsturen op het werk, wie weet! Bedankt.

  3. Super leuk Hennie. Ik ga eens kijken of ik je kan vinden op facebook!

  4. Ben het helemaal met je eens, als je de dingen niet
    bespreekbaar maakt zal het hoe dan ook niet opgelost
    worden. Communicatiecontact inzetten om moppermomenten
    om te zetten in momentmomenten is absoluut de moeite waard.

    Ondertussen ben ik weer bij met lezen, ik wens je een fijne dag!

Wilt u een reactie geven?

