MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Een mooi moment op mijn werk

Ik wilde vanmiddag een glas thee halen in het restaurant van een van onze verpleeghuizen. Mijn oog viel op een oudere dame aan de leestafel. Ze zat daar alleen. Ik zag aan haar dat ze het erg warm had. Ik groette haar, zij gaf een blik van herkenning en zei me vriendelijk gedag terug. Ze kent me inmiddels van gezicht, maar heeft geen idee wie ik ben. Dat is niet erg, dat laat ik maar zo.

Ik heb ook het idee dat dit voor haar niet belangrijk is, er is herkenning, dus is het goed. Ik schoof even bij haar aan tafel en zei: ‘u heeft het warm hè?’ ‘En of’, gaf ze aan, ‘ik ben over mijn hele lijf klam en voel me doodmoe.’ ‘Wat naar voor u’, zei ik en raakte even haar arm aan. Haar rollator stond naast haar. Er stond niets op tafel. ‘Heeft u al wat gedronken sinds u hier zit?’, vroeg ik. Ze opende haar hand en liet me zien dat ze een euro in haar hand had. ‘Ik wilde een kopje koffie uit de automaat halen, maar ik heb geen puf meer om op te staan’, kreeg ik als antwoord. ‘Zal ik een kopje koffie halen voor u?’, vroeg ik. ‘Och kind als je dat zou willen doen, heel graag.’ Ze wilde een kopje cappuccino zonder melk en suiker, pure koffie zoals ze zei. ‘Hier heb je een gulden voor de koffie’ en ik kreeg een natte euro in mijn hand. Onderweg naar de koffieautomaat liep ik eerst naar de kraan en pakte twee glazen water.

Ik bracht haar de cappuccino en zette daar een glas water naast. ‘Alstublieft en geniet ervan’, zei ik. Ze keek naar het glas water en zei: ‘dat hoef ik niet hoor, dat is echt veel te veel voor mij’. Ik ging tegenover haar zitten en begon te vertellen dat je van koffie dorst krijgt omdat koffie vocht onttrekt uit het lichaam. ‘Heeft u dat nooit gemerkt?’ En ik begon een gesprek over het warme weer en transpireren en de gevolgen voor ouderen. Ze nam een slok koffie en zei: ‘wat heerlijk is toch dat schuimlaagje.’ Ze dronk haar koffie op en genoot zichtbaar.

Foto gemaakt door het nationaal ouderenfonds

We spraken nog even door, ze vertelde dat ze vanmiddag even buiten was gaan wandelen, maar dat dit haar niet goed bevallen is. ‘te warm’, gaf ze aan. Ik dronk mijn glas water leeg en terwijl ze zat te vertellen, dronk ze ongemerkt haar glas water leeg. Na ongeveer een kwartier stond ik op en bedankte haar voor de gezelligheid en ze zei: ‘jij bedankt, de koffie was heerlijk en dat koude water ook’. ‘Kom gerust nog een keer bij me langs’ gaf ze aan, ‘het was gezellig.’

Met haar glimlach nog in mijn hoofd, liep ik naar mijn afspraak. Heerlijk, wat een kwartiertje aandacht goed kan doen en ik vond het zelf ook fijn om even te praten met een van onze bewoners. Contact met bewoners heb ik echt af en toe nodig, om vooral feeling te houden met datgene waar we allemaal voor werken tenslotte.

Dit zijn voor mij de krenten in de pap en blij ging ik een paar uur later huiswaarts. Wat een mooi vak, werken met ouderen!

Enkel berichtnavigatie

8 gedachten over “Een mooi moment op mijn werk

  1. Frank op schreef:

    Hoi Gerda, dat contact blijft toch een van de mooiste momenten in het werk. Groet Frank.

  2. diana op schreef:

    mooi…….van die kleine bijzondere momentjes waarin je echt iets voor iemand betekend!

  3. Lief dat je even de tijd voor haar nam….

    Overigens is het een fabeltje dat koffie vocht onttrekt aan je lichaam. Zie ook: http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artikelen/1427/water-drinken-tijdens-het-lijnen

    en

    http://eten-en-drinken.infonu.nl/dranken-overig/30117-koffie-is-gezond.html

  4. Een mooi momentmoment…

  5. Beste Gerda,
    Via wat ge-google kwam ik op je blog uit. Erg leuk om je stukjes te lezen. Ik heb zelf (tijd geleden alweer) ook met ouderen gewerkt en ik herken goed wat je schrijft. Juist die momenten dat je echt even tijd en aandacht geeft zijn de momenten dat je kunt genieten van je werk. Het relativeert, je doet goed voor een ander en krijgt er wat moois voor terug.
    Ik blijf je blog zeker in de gaten houden!
    groetjes, Karin

Wilt u een reactie geven?

