MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Hoe goed luister jij?

Heb jij ook wel eens het gevoel dat je tegen iemand zit te praten die niet echt naar je luistert?

Actief luisteren is best lastig. Vaak heb je zelf niet in de gaten op welke manier je naar een ander luistert. Ik ben me er nog meer bewust van geworden sinds ik onlangs een stuk las dat geschreven was vanuit de denkwijze van de Amerikaanse psycholoog Carl Rogers. Hij heeft het actief luisteren voor het eerst als techniek beschreven als onderdeel van de cliëntgerichte psychotherapie.

Ben je je bewust wat er in jouw hoofd omgaat als de ander je iets vertelt? Let de komende weken eens goed op als je luistert. Als de ander je iets vertelt. Het risico is dat jou gedachten direct al bezig gaan met het zoeken in je eigen referentiekader naar herkenning. Je scant als het ware je eigen herinneringen. Je gaat op zoek naar informatie die aansluit of overeenkomsten heeft met hetgeen de ander vertelt.

Hond%20grote%20oren

Open luisteren, zonder de vooronderstellingen of oordelen van wat die ander bedoelt of gaat zeggen, is een van de moeilijkste dingen die er zijn. Bij het actief luisteren ga je als luisteraar expliciet na of je de boodschap (inhoud én gevoel) van de spreker begrepen hebt. Het doel van actief luisteren is wederzijds contact te verbeteren. Vooral het gevoel echt begrepen te worden, zonder meteen beoordeeld te worden is belangrijk.

Terwijl je dit leest denk je waarschijnlijk: ‘maar dat doe ik niet.’ Toch wel, en soms vaker dan je zelf denkt. Ik heb in gesprekken die ik zelf hield en bij gesprekken die anderen hadden, hier een tijdje extra op gelet. Hoe vaak hoor je niet: ‘oh, ja dat heb ik ook’ of ‘ja, dat herken ik!’ En ik merkte dat ik me ook regelmatig laat verleiden tot zulke uitspraken.

Het is de moeite waard om er eens goed op te letten. Ik hoor in gesprekken met medewerkers regelmatig mensen verzuchten en zeggen: ‘naar ons luisteren ze toch niet.’

Ik merk het ook als ik met iemand praat die er niet met zijn hoofd bij is of iemand die niet echt geïnteresseerd is in wat je zegt. En dat is echt niet leuk. Je hebt dan de neiging om te stoppen met praten, maar beter is het te benoemen dat je het gevoel hebt dat de ander je niet echt hoort.

In mijn vorige blog over feedback schreef ik al dat feedback en luisteren beide erg belangrijk zijn. Als je feedback krijgt, vraag dan vooral door om duidelijk te krijgen wat de ander zegt. Neem niet zomaar aan dat wat je hoort, ook daadwerkelijk bedoelt wordt. Soms geef je ergens een beleving aan en gaan de gedachten met je op de loop.

Afgelopen week las ik in een boek de tekst: ‘Kritiek is positief advies in een andere verpakking. Het is aan jou om het uit te pakken en de boodschap te ontdekken.’
Veel luisterplezier!

Enkel berichtnavigatie

Wilt u een reactie geven?

