MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Je werk beter negeren?

Hoe het met me ging vorige week? Of het me gelukt is?

Verre van dat.niet-gelukt-heren-shirt_design

De week begon goed. Ik zou met een verpleegkundige van het hospice naar een avondsymposium gaan. Direct na het lezen van het 1e hoofdstuk van: ‘Negeren is vooruitzien’, bekeek ik het avondvullende programma nog eens goed. Ik hakte al vrij snel de knoop door en zei tegen de verpleegkundige dat ik niet mee zou gaan. Het programma was niet echt interessant voor mij.

‘Prima 1e zet’, dacht ik en ik gaf mezelf een schouderklopje. Een onverwachtse vrije avond.  Maar toen  ging er faliekant iets mis……Mijn agenda zat al aardig vol gepland.

Toch zei ik vorige week vrijdag: ‘ja is goed’ tegen mijn leidinggevende toen ze vroeg of ik facilitator wilde zijn bij een kwaliteitsproject. Ik telde niet eerst tot tien, zoals in het boek staat. Vroeg ook niet naar de tijd die het me zou kosten, maar trapte in mijn valkuil en wilde behulpzaam zijn.

Maandagochtend mijn agenda leeg gemaakt om naar de startbijeenkomst te gaan en ook woensdagmiddag om met een collega een aantal processen te beschrijven. woensdagavond dacht ik thuis toch even na.

‘Beschreef ik een proces die ik zelf gedaan heb of nog ga doen?’ Ben je gek, ik beschreef processen die maatschappelijk werkenden als taak hebben en ook houden. Ik ben ervan overtuigd dat ik mijn collega (zelf maatschappelijk werker) goed heb geholpen door het proces stap voor stap met haar door te lopen en aantekeningen te maken. Om dit vervolgens netjes te gaan uitwerken. Maar, deed het er voor mijzelf iets toe? Nee, niet voor mijn functie als teamcoach!

Ik deed het uit belang voor onze organisatie, dat zeker. Maar ik ging op vrijdagmiddag wel naar huis met een ietwat langer geworden ‘to do’ lijst. En met een nog voller geplande agenda voor komende week om de afgezegde afspraken weer in te halen.

En toch zijn er voorbeelden uit het boek blijven hangen. Normaliter zou ik in het weekend aan mijn ‘to do’ lijst gewerkt hebben, maar dat deed ik niet.

Ik nam het boek nog eens door en maakte aantekeningen. Het boek is tenslotte niet van mij, maar van mijn bestuurder en ik moet het wel teruggeven. Ik las alles nog eens kritisch door en zeker de hoofdstukken: ‘tot 10 tellen, asociale verplichtingen, van uitstel komt afstel’. Deze hoofdstukken gaan o.a. over tijd rekken voor je een besluit neemt en denken dat je onmisbaar bent en het dus wel moet doen.

Ik ben weer een stuk wijzer geworden. Vind ik nu dat ik gefaald heb omdat het me niet gelukt is? Nee hoor, ik heb ook in het boek gelezen over relativeren (wat ik overigens al jaren goed onder de knie heb) en er was geen sprake van ‘faalkosten.’

Over dat laatste de volgende keer meer. U bent nog niet van me af wat betreft de inhoud van het boek!

Enkel berichtnavigatie

4 gedachten over “Je werk beter negeren?

  1. Je bent je er in ieder geval wel bewust van, dus je hebt er iets van geleerd. Dat is toch ook positief? Ik vind van wel, want de volgende keer zal je er bewuster over nadenken.

  2. Bewust worden is de eerste stap toch?
    X-weekenden zijn voor mij een prima oplossing.
    Gewoon een X door je weekend en tijd voor jezelf!

    Heerlijk herkenbaar je verhaal, als mensenmens
    kom ik zeker terug om te komen lezen…

    • Hallo Sandra, bedankt voor je bericht. Jij bent ook een mensenmens? Die x weekenden ken ik en daar houden wij ons ook erg aan vast. Goed voor jezelf en je gezin zorgen is het allerbelangrijkste wat er is. Morgen zal ik eens op je facebook gaan neuzen:-) Leuk dat je me volgt!

      • Absoluut, herken mezelf helemaal in de omschrijving ;-))
        En ik ben het helemaal met je eens, wat goed voor jezelf
        en je gezin zorgen betreft. Je kunt ook op Koningskrabbels
        kijken trouwens, leuk dat we in contact zijn!

Wilt u een reactie geven?

