MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Anti – management

Afgelopen week had ik een overleg bij onze Raad van Bestuur. Toen ik binnenkwam werd mijn oog getrokken naar een kleurrijk boekje met de titel: ‘negeren is vooruitzien.’
Ik kon het niet laten om er een opmerking over te maken en zowel onze bestuurder als de manager Finance and Control, die ook aanwezig was, begonnen te glimlachen. Ja, een mooi boek zei de bestuurder, die maakt dat je slimmer gaat werken. Niet meer naar vergaderingen gaan die er niet toe doen, zei de manager F&C. ‘Mooi’, zei ik: ‘dan ga ik weer weg.’

Ik mocht het boekje lenen en dit soort boeken met een knipoog naar het onderwerp, lees ik graag.

Het boek begint met een uitleg over de ADHD methode. Dit betekent volgens de schrijver: ‘alles de helft dieet.’
Je ziet het dagelijks om je heen. Mensen die constant tijd te kort hebben. Die steeds harder gaan werken en die uiteindelijk door de bomen het bos niet meer zien. Wat zegt hij hier van? Tijd tekort betekent dat je te veel werk in te weinig tijd wilt doen of – en dat is vaker het geval – dat je de beschikbare tijd verspilt aan onnodige zaken.

Klinkt goed en ik hang aan zijn lippen. Ik lees verder: ‘het belangrijkste wapen in de strijd tegen tijdgebrek is negeren.’

‘Dat kan toch zo maar niet’, schiet direct door mijn hoofd. Moet ik dan mails, vergaderingen of vragen gewoon negeren? Ik kijk direct in mijn agenda voor volgende week en weet direct al zeker dat ik daarvan niets kan negeren. ‘Kom op denk ik’, verder lezen. Het kan dus wel!
De ‘kunst van negeren’ moet stap voor stap aangeleerd worden en in het begin met mate toegepast, want dit krachtige wapen kan bij verkeerd gebruik veel ellende veroorzaken.

De eerste tips laat ik even een paar dagen bezinken. Maar een paar springen er meteen uit! Spreek alleen een overleg af als het een doel heeft, druk je snor of piep voor. Lees je mail twee keer per week en maak een eind aan asociale verplichtingen.

Meer geheimen verklap ik (nog) niet. Ik weet wel dat ik voortaan anders ga kijken naar uitnodigingen voor vergaderingen langer dan twee uur. Wat ik ook zeker weet is, dat ik, als ik het boekje uit heb er een stevige boom over ga opzetten met een aantal collega’s. Misschien wel eerst met onze Bestuurder en de manager Finance and Control. Volgens mij moet de omslag tot anders werken uit die hoek komen!

Ik ga hier zeker ook in de toekomst over bloggen. Ik ben overigens benieuwd of de aanpak ADHD bij mij werkt. Eerder volgde ik ook al een dergelijk dieet, genaamd VDHD. ‘Vreet de helft dieet’ en dat heeft mij toen niet geholpen.

Negeren

Kun je niet wachten op mijn volgende blogs? Dan raad ik je aan het boekje te kopen. De titel is: ‘Negeren is vooruit zien’ en geschreven door Jan Doove. Zelf noemt hij het een anti-managementboek boek.

Wordt vervolgd.

Enkel berichtnavigatie

2 gedachten over “Anti – management

  1. Louisa Bosker op schreef:

    Heb weer genoten van je verhaal erg toepasselijk in een wereld die soms zo vast lijkt te zitten in systemen en de echte betekenis uit het oog verliest. In relatie tot je vorige blog komt bij mij de gedachte op dat ook mindfulness behulpzaam kan zijn in het ontwikkelen van negeer kwaliteiten. Mindfulness helpt bij het richten van je aandacht: focussen. Je richt je op wat echt belangrijk is, …wat je drijft… jouw stip op de horizon. Niet handelen vanuit de automatische piloot stand maar keuzes maken die ervoor zorgen dat je waarde creëert voor jezelf de ander en de organisatie. Lang leve mindful negeren.!
    Groeten Louisa

  2. Ik ben benieuwd over de blogs die je hierover gaat schrijven. Ook mijn gedachte is ‘dat kan toch niet’. Ben benieuwd hoe het wel kan.

Wilt u een reactie geven?

