MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Over leiderschap en het koningshuis

‘Nu Alexander koning is en Beatrix prinses, zullen we dat merken aan de manier van leidinggeven aan het land’? Opletten dacht ik, dit kan wel eens interessant worden en ik luisterde gespitst. ‘Vind jij dat ons koningshuis een leidinggevende functie heeft dan?’, vroeg de vrouw ‘Daar geloof je toch niks van, lintjes doorknippen en aanwezig zijn bij feesten en rampen,  meer stelt het niet voor hoor!’

bea en alex

‘Heb je niet gehoord dat Alexander vertelde dat hij de verbindende man wil zijn tussen de overheid en de burgers?’ ‘Dat vind ik een vorm van leidinggeven hoor.’ ‘Leidinggevenden zorgen toch dat er een verbinding is tussen de visie van een bedrijf en de mensen die er werken, nou dan.’ ‘Man wordt wakker, leidinggeven is zorgen dat je de juiste doelen nastreeft en de resultaten behaald’ antwoordde de vrouw.

Ik dacht dat het een stelletje was, samen aan een tafeltje op een terras. Een man en een vrouw. De vrouw leek me veel jonger dan de man, maar dat maakt tegenwoordig niet zoveel meer uit. Ze dronken koffie met een oranje tompouce.

Zo ging het nog even door over de nieuwe koning en Nederland. Na 5 minuten veranderde het onderwerp. ‘Ik vind trouwens dat vrouwen echt anders leidinggeven dan mannen, wat vind jij daarvan?’ Dit hoorde ik de man aan de vrouw vragen. ‘Vind je dat echt?’, zei de vrouw op een geïrriteerde toon. ‘Ja, vrouwen geven meer leiding aan de hand van hun emoties, terwijl wij mannen veel daadkrachtiger zijn en doelgericht.’ ‘Daar ben ik het echt niet mee eens, ik wist niet dat jij zo’n stereotype denker bent zeg.’ ‘Jij hangt dus labels aan bepaalde eigenschappen van mannen en vrouwen en gedraagt je er dan ook naar zeker?’ ‘Zou het niet veel meer vrijheid geven als we ons los maken van al die stereotypen en aannames?’ ‘Als je als man kordaat bent, labellen we dat als besluitvaardig.’ ‘Als vrouw kun je dan als kattig worden bestempeld of als een kreng.’ ‘Zegt dat dan iets over die man vrouw of over degene die het label toekent?’

Ik zag een man die met stomheid geslagen was. Het koningslied schalde inmiddels over de straat. Zachtjes neuriede ik mee, ik nam een slok van mijn wijntje en zei tegen mijn gesprekspartner die uiteraard meegeluisterd had: ‘Ik denk dat leiderschap voor zowel mannen als vrouwen deels bij de geboorte bepaald wordt.’ ‘Jazeker kreeg ik als antwoord en het gaat niet alleen om de competenties, maar ook om de motivatie.’ Zaten wij lekker op een lijn! We waren gemotiveerd genoeg om weer verder te gaan lopen over de vrijmarkt en lieten het stel alleen op het terras achter.

Ik vroeg onder het lopen: ‘heb je trouwens gehoord dat Alexander ons opriep om onszelf te ontwikkelen en de uitdaging aan te gaan, ongeacht waar onze wieg heeft gestaan?’ ‘Heb ik even een mooie baan als coach!’

Het verschil tussen Beatrix en Alexander?? Weet jij het? Of zal er geen verschil te zien/voelen zijn?

Enkel berichtnavigatie

Wilt u een reactie geven?

