MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Zorg dat je de PEE hebt in je werk!

Regelmatig heb ik de PEE in tijdens mijn werk en dat is maar goed ook!

Durf jij te stellen dat je nooit de PEE in hebt tijdens een werkdag? Dan heb je vast weinig uitdagingen en komt er een soort automatisme in je werkzaamheden. En heb je dan nog lol in je werk en doe je dan je werk nog met bevlogenheid? Ik kan je adviseren om zelf de PEE in je werk te creëren…….. Vind ik trouwens heel normaal. Of blijf jij achterover zitten wachten tot je de PEE krijgt toegewezen?

Ik hoor je denken de PEE in? Deze uitdrukking is bekend, maar anders dan dat ik hem hier bedoel. De PE in hebben betekent voor vele mensen de ‘pest’ in hebben. Laat ik dat nu juist niet bedoelen.

De PEE die ik bedoel staat voor: ‘Positieve Emotionele Ervaring.’

Als je dit ervaart heb je even het gevoel: ‘wat een mooi werk heb ik toch eigenlijk…’ Heb je genoeg PEE’s tijdens je werk dan zul je succesvoller zijn in je werk en succes = goed + mooi.

geluk is een-keuze

Ik heb gelukkig zelf regelmatig de PEE in. Bijvoorbeeld tijdens een situatie vorige week. Ik kreeg een sms’je van een collega uit het wooncentrum waar ik tot 1 februari werkte als vestigingsmanager. Mevrouw X, net 98 jaar geworden was ernstig ziek en haar overlijden was aanstaande. Deze mevrouw was het ultieme voorbeeld van gelukkig oud mogen worden. Ze mankeerde inmiddels van alles, maar maakte van haar leven een feest. En niet alleen voor haar zelf, maar ook voor haar familie en voor alle mensen uit het wooncentrum om haar heen. Haar dochter had gevraagd of ik het wist dat haar moeder ging overlijden. Ik sms’te terug naar mijn collega en gaf aan dat ik snel even bij haar langs zou gaan. Twee dagen later ging ik bij haar op bezoek. Ik kon niet meer met haar praten, maar nam wel afscheid van haar. Ik bedankte haar voor de fijne tijd die ik met haar had gehad de afgelopen 8 jaar en dat zij een voorbeeld is voor mij en voor velen. De dochter was blij met mijn komst en haar kon ik even wat troost bieden door te praten over haar moeder. Gisteren lag de rouwkaart in mijn brievenbus. En toen, ja toen, had ik even de PEE in. Wat een mooi werk heb ik toch!!

Vraag jij je ook eens af wat het laatste moment was waarop jij schoonheid in je werk hebt ervaren. Een situatie op je werk waarvan je kunt zeggen:

–          ‘Dat was mooi en goed werk.’

–          ‘Dat was een prachtig proces dat we samen hebben doorgemaakt en met succes hebben afgerond.’

–          Daar zijn we met plezier en succes aan bezig geweest.’

Kun jij daar over praten dat de ander ontroerd raakt van de schoonheid die in jou voorbeeld zit opgesloten?

(uit: coachingskalender 2013, Marijke Lingsma)

Enkel berichtnavigatie

7 gedachten over “Zorg dat je de PEE hebt in je werk!

  1. Wat een mooie blog! Ik heb deze ervaringen regelmatig. Ze zorgen ervoor dat ik achter m’n beslissing kan staan om te stoppen met m’n master en dat ik de juiste keuze heb gemaakt door te gaan werken met kinderen.

    • Gestopt met je master, heb ik wat gemist? Werken met kinderen is ook heel fijn werk, wat doe je?

      • Werk in de kinderopvang en ben nu op zoek naar een baan in het onderwijs.
        Wat betreft mijn master, daar heb ik een, twee weken terug een logje over geschreven. Maar heb er niet heel uitgebreid aandacht aan besteed dus je hebt niet echt iets gemist hoor!

  2. Hennie Hollegie op schreef:

    Zonder dat gevoel zou ik het niet vol kunnen houden om met heel veel plezier te werken in de ouderenzorg, een glimlach kan me het gevoel al geven!

  3. Gelukkig maar Hennie, houd vast dat gevoel!

  4. Ik heb ook een superleuke job. Ga elke dag met een glimlach naar mijn werk en het is nooit saai. Boffers zijn we!

Wilt u een reactie geven?

