MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

De kunst van loslaten is…….vakantie vieren

Een groot verantwoordelijkheidsgevoel is goed. Je verantwoordelijk voelen voor de werkzaamheden die je doet én je verantwoordelijk voelen voor de hele organisatie is nog beter.

Ik vraag wel eens aan personen: ‘In hoeverre voel je je verantwoordelijk voor de hele organisatie of alleen voor je eigen afdeling?’ Ik krijg daar wisselende antwoorden op. Er zijn personen die zich voornamelijk verantwoordelijk voelen voor hun eigen afdeling of de vestiging waar ze werken. Maar er zijn ook personen die zich voor de hele organisatie verantwoordelijk voelen. Die zeggen: ‘ik bén de organisatie.’ Goed onderwerp om af en toe bij stil te staan.  Goed om je bewust te zijn dat we niet zonder elkaar kunnen, maar sámen het werk doen.

Dat je niet alle zorgen op je nek moet nemen of dat je niet wakker moet liggen van de zorgen op je werk is daarbij een belangrijk uitgangspunt. Toch blijkt, als je hierover praat, dat dit nog wel voorkomt. Hoe komt dat? Delen we onze zorgen niet genoeg? Blijven we er zelf te lang mee rondlopen? Het is belangrijk dat je hier eerlijk over bent. Van de bovenkant van de organisatie naar de onderkant en andersom. Want als we het niet weten van elkaar, hoe kunnen we het dan samen aan? En dat is soms het lastige van samenwerken; samenwerken aan één doel. Eerlijkheid, respect en openheid naar elkaar toe. Dat moet toch lukken als we hier samen aan werken?

Als teamcoach vind ik het prettig om hier over te praten. Wat is er nodig in een team om dit vertrouwen te krijgen en vertrouwen uit te stralen naar de ander? Wat verwacht je voor ondersteuning? Wat heb je nodig van die ander? Een leerpunt voor velen, ook voor mij. Ik ga er soms vanuit dat dit allemaal vanzelfsprekend is en dat je wel weet wat anderen van je verwachten. Maar het is goed om dit te toetsen bij elkaar en er over te praten. In mijn nieuwe functie is dat het lekkerste wat er is. Ik coach mensen individueel en ik ondersteun teams. Maar het is ook fijn om spontaan hierover te praten als ik iemand tegenkom tijdens de koffie of lunch. Zomaar, zonder aanleiding en gevolgen.

Op een gegeven moment is het loslaten en ruimte voor jezelf nemen. Dat doe je in je vrije dagen en in de vakantie. Ik hoor verschillende mensen zeggen; ‘na een paar dagen vakantie, kan ik het pas goed loslaten.’ Of dat erg is? Nee, daar hebben meer mensen last van. Last van? Eigenlijk is dat niet erg, dat laat zien dat je betrokken bent. Toch?

Deze week heb ik vakantie. Ook ik had ‘last’ van het loslaten. Last? Nee, eigenlijk niet. Soms duurt het een paar dagen en dan weet je……ik ben zover!  

En dat punt heb ik nu bereikt. Heerlijk loslaten en genieten van mijn vrije weekje…….

53-nu-even-ophouden-met-maar-doorgaan_kaart_images_small_max

Enkel berichtnavigatie

8 gedachten over “De kunst van loslaten is…….vakantie vieren

  1. Kon ik vroeger ook niet, loslaten. Dan zat ik in weekenden en vakanties mijn werkmail te checken bijvoorbeeld. Dat doe ik dus niet meer, ben gek!

    • Ha Klivia, Het lezen van mijn werkmail laat ik nu ook voor wat het is. Ik moest alleen twee dagen terug van mijn vakantie naar het werk voor vergaderingen. Moest, van wie? Van mezelf natuurlijk. Maar nu ist klaar. Bedankt voor het liken!

  2. Heel soms neem ik wel dingen mee naar huis, maar ik leer ook praten over kwesties met collega’s. Bijvoorbeeld over een kind dat ‘anders’ is. Het helpt mij om dit te delen met collega’s, als invalkracht denk ik vaak dat het aan mij ligt, kinderen proberen je toch uit. Lastig om te zien waar het om uit proberen gaat of waar het gaat om gedragsproblemen.

    Maar ik sta vaak niet heel lang op een groep, dus meestal laat ik het redelijk makkelijk los.

    • Hennie Hollegie op schreef:

      Heb nu een weekje vakantie en herken dus het bericht, heb altijd wel even nodig om los te komen, maar vind ik dat nou zo erg……….nee eigenlijk niet! Vind het wel prettig om de avond voordat ik weer ga werken mijn mail weg te werken, dan start ik toch rustiger. Volgens mij moet je doen waar je je goed bij voelt en dat is voor iedereen verschillend.

    • Ook niet gemakkelijk hoor Floor, succes!!

      • Brenda op schreef:

        Goedendag lezers, ik heb een vraag over of iemand een site, forum weet waarin gesproken wordt of het niet vooruit komen in mijn leven! Ben 51 jr. inmiddels en ben al lang met allerlei cursussen, activiteiten bezig om een weg te vinden waarin ik me goed voel! Ik zoek me wezenloos op internet volop datingsites heb ik er ook al genoeg van gehad maar echt iets tegen gekomen om met meerdere mensen te filosoferen over het leven (klinkt zwaar) Ik hoop dat ik een reactie krijg want zie dat hier vanaf april ook al geen beweging meer is snif… Alvast bedankt voor de moeite vriendelijke groeten

      • Hallo Brenda,

        Ik heb je een mailtje gestuurd.

        Als je op home drukt op mijn site vind je meer blogs van mij. Na april heb ik meer geschreven. Lees maar even.

Wilt u een reactie geven?

