MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Werken als teamcoach

‘Elk nadeel heb ze voordeel’ is een gevleugelde Cruijffiaanse uitspraak.

Ik heb de afgelopen tijd geleden onder een Writer’s Block. Het schrijfproces verloopt meestal onwillekeurig. Je bent, als je schrijft, afhankelijk van factoren die je niet altijd onder controle hebt. Dat bracht mij tot een verlies van inspiratie.

Voornamelijk schrijf ik op mijn blog over zorggerelateerde zaken en sinds ik mijn nieuwe baan heb weet ik niet meer waar ik over kan schrijven. Geen leuke baan dan? Ja zeker wel, daar zit het niet in! Ik twijfel erg over wat ik wel of niet kan schrijven. Meestal zijn het toch vertrouwelijke zaken en die hang je niet graag aan de grote klok. Je wilt tenslotte niemand schaden. Lastig hoor. Als er iemand tips heeft zou het fijn zijn als je die met me wilt delen.

Vanmiddag heb ik gewerkt aan de voorbereidingen voor een teammiddag die ik morgen ga verzorgen. Dat is leuk om te doen. Wat ik wel merk is dat ik nog routine moet opbouwen in mijn huidige werk. Leiding geven aan een team of aan een vestiging, wat ik de afgelopen jaren heb gedaan, is toch even heel iets anders dan iemand coachen, intervisie verzorgen of een teammiddag organiseren. Een uitdaging is het wel. Ik ga eerst goed nadenken wat het doel van mijn ‘werkklus’ is, om vervolgens de juiste methode te kiezen van waaruit ik wil werken. (Alhoewel ik niet van de methoden ben). Op mijn coachopleiding heb ik geleerd om te werken vanuit mijn intuïtie. Niet te veel modellen of vragen opstellen, maar luisteren naar mijn gevoel. Beter gezegd luisteren naar mijn buik. Dat zet ik ook regelmatig in als ik met iemand in gesprek ben. Hoe voelt de ander aan, wat pak ik op van de ander? En daar op inspelen met open vragen. Ik mag dus een OEN zijn. Open, eerlijk en nieuwsgierig.

Toch moet ik voor mezelf en zeker voor een hele middag, wel een programma maken, zodat de middag gevuld is. Wat ik ook geleerd heb, is stiltes inbouwen. Je hoeft niet doorlopend met de mensen in gesprek te zijn. Het is ook goed als, iemand waar ik mee praat, de gelegenheid heeft om even bij zichzelf te blijven. Even naar ‘binnen’ te gaan. Al is dat nog niet zo gewoon in onze organisatie en in de huidige maatschappij.

‘Elk nadeel heb ze voordeel…..waar sloeg dat ook al weer op?’ ‘Oh ja, op mijn Writer’s Block natuurlijk.’ Ik probeer in het vervolg over de thema’s te schrijven waar ik mee bezig ben. En het voordeel?? Dat ik niet op routine vaar en steeds weer even moet stilstaan bij wat ik met wie ga ondernemen. Goed voor de hersens!

Enkel berichtnavigatie

3 gedachten over “Werken als teamcoach

  1. Ik miste je al idd… Fijn even iets van je te lezen en nog fijner dat je het zo naar je zin hebt op je nieuwe plek!

  2. Goed om te lezen dat je nieuwe baan je bevalt. Het zal wellicht ook wel veel van je vragen en ik kan me voorstellen dat het schrijven er dan ook wat bij in schiet. Geen zorgen, het komt wel weer!

  3. Toch leuk dames, dat jullie me gemist hebben:-) dat doet een mens goed!

Wilt u een reactie geven?

