MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Ouder worden is vernieuwend!

loesje ouder worden

‘Vind jij ouder worden vernieuwend?’ zei iemand tegen mij toen ik de spreuk van Loesje liet zien. Ouder worden, daar is niets vernieuwends aan, je krijgt alleen maar kwalen en rimpels. Rare gedachte van je.

Laat mij lekker raar zijn. Ouder worden is in veel opzichten vernieuwend. Maar wanneer ben je eigenlijk oud? De een voelt zich op zijn 40e al oud terwijl er tegenwoordig mensen zijn die zich met 80 jaar nog jong voelen.  Beetje discutabel onderwerp dus.

Tegenwoordig worden de mensen veel ouder dan vroeger het geval was. Op zich is dat al vernieuwend vind ik. Werd je vroeger 50 dan dacht je al na over je oude dag. Tegenwoordig laat je dat denken wel achterwege, want je mag blijven werken tot je 67e en zo mogelijk binnen niet al te lange tijd nog langer. Ik zeg ‘mag’, maar veel mensen vinden het meer een ‘moeten.’ Niet vernieuwend?

Sinds kort moet je al bijtijds gaan nadenken over hoe je je leven in gaat richten als je ‘eventueel’ hulpbehoevend gaat worden. Nu nog krijg je ‘gewoon’ veel zorg, betaald door de AWBZ. Dat is binnenkort afgelopen. Het wordt belangrijk dat je een sociaal netwerk hebt opgebouwd om je te ondersteunen als je het niet meer zelf kan. Er is geen geld meer voor. Ik adviseer om, als je wat ouder wordt te verhuizen naar een wijk waar veel jonge mensen wonen. Dan heb je tenminste nog een buurvrouw om te vragen of ze even je huis wil stofzuigen en de wc wil poetsen. Je moet er niet aan denken om in een serviceflat te wonen en alleen maar buren hebt van over de 80. Wie moet je dan vragen om je huis te poetsen. Noem dat maar geen vernieuwende gedachten!

Als je ouder wordt kom je in een andere levensfase. Dingen die je voorheen belangrijk vond, worden steeds onbelangrijker voor je. Je gaat meer genieten van de kleine dingen bv. je kleinkinderen of genieten van een mooi boek of muziek. Vroeger vertelde je de kinderen vooral dat ze met hun handen af moesten blijven van ‘grote mensen’ spullen en nu mag je je daar ineens niet meer mee bemoeien. Niet vernieuwend?

Ouder worden is in mijn ogen wel vernieuwend. Ik ben nu 52 en alleen nog ‘maar’ op weg om ouder te worden. Vandaag nog viel me op dat een aantal mensen die ik sprak en die ik jaren niet gezien had wel erg oud geworden zijn!

Zouden die mensen dat ook van mij gedacht hebben?

Enkel berichtnavigatie

5 gedachten over “Ouder worden is vernieuwend!

  1. Hennie Hollegie op schreef:

    Ik ben 56 en hoor dus bij de groep “nieuwe” ouderen nl 55+, toch wel wennen hoor, maar gelukkig voelt het niet zo en heb ik nog genoeg om voor te gaan, dus ja vernieuwend 🙂 aan anderen zie je zeker dat de tijd niet stilstaat!

  2. Ik vind het niet vernieuwend. Ik vind wél dat ik evolueer, beter/leuker word, naarmate ik oudre word. Maar de basis is nog steeds dezelfde ik.

  3. Je komt natuurlijk in een hele andere levensfase, zoals je zegt, en daar hoort denk ik ook een hele andere ‘bril’ bij waarmee je naar de wereld kijkt. Milder, beschouwender, minder gejaagd misschien. En (als ik de mensen om me heen bekijk) ook met veel meer humor!

Wilt u een reactie geven?

