MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Bewegen, ook als je ouder bent!

bewegen

Surfend op Internet kom ik van alles tegen over het nut en het effect van bewegen. Ik werd hierdoor geïnspireerd omdat de zorgorganisatie waar ik werk een beweegproject ging starten en ik gevraagd werd om projectmedewerker te worden.

Wat een openbaring en wat een schrik. Van de bewoners van verzorgingshuizen is driekwart inactief, in verpleeghuizen geldt dit zelfs voor 9 van de 10 bewoners. Deze cijfers liegen er niet om. En dat terwijl inactiviteit onder meer de kans op incontinentie, botontkalking en valincidenten vergroot. En niet te vergeten het brein. Lichaamsbeweging houdt niet alleen ons lijf maar ook ons brein in conditie. En met dat laatste zijn we meestal helemaal niet bezig, tenminste ik niet!

Een lezing van Professor Scherder bracht onze zorginstelling in beweging. Letterlijk en figuurlijk!

Zelf ben ik me bewuster geworden van het feit dat ik nu toch echt meer moet gaan bewegen. De trap nemen in plaats van de lift. En ja…..ik sta nog steeds te hijgen als ik boven ben. Dat zal hopelijk in de toekomst minder worden als ik conditie op bouw. En wie wil er niet slimmer worden, ik wel!

Ik ben de afgelopen jaren niet blind geweest en zag dat er vooral veel gezeten wordt in de ouderenzorg. Er zijn wel activiteiten die bewoners aanzetten tot bewegen, maar krijgen die voldoende aandacht van iedereen die in de zorg werkt? Ook zie ik dat medewerkers de bewoners veel uit handen nemen. Goedbedoeld? Vaak wel, maar ook omdat iets sneller gaat als de medewerker het zelf doet, dan dat de bewoner dingen doet. En familieleden? Ook zij nemen ongemerkt van alles uit handen. Zijn ze op visite dan pakken ze zelf iets uit de kast in plaats van dat ze wachten tot hun ouder het zelf heeft gepakt.

Sinds een aantal jaar is er meer aandacht gekomen voor dit onderwerp en wordt er door veel zorginstellingen over nagedacht en gewerkt aan verbetering. Dat is nog niet zo gemakkelijk, want hoe krijg je iedereen mee om hier tijd aan te besteden? Hoe zet je de zorgverlening om tot ondersteunen i.p.v. overnemen? Hoe zetten we de knop om in de hoofden van bewoners die denken niets meer zelf te kunnen? Er moet een cultuurverandering plaatsvinden en dat is best lastig.

Onlangs was ik bij een bijeenkomst aanwezig waar we hier over nagedacht hebben. Allemaal zagen we het belang om bewegen te implementeren in het beleid van zorginstellingen. Het moet ingebed worden in het dagelijks leven van onze bewoners en niet alleen in de werkzaamheden van de fysiotherapie om maar een voorbeeld te noemen. We deelden onze kennis, onze ideeën en namen het zorgleefplan hierbij als uitgangspunt. Daar moet het gaan gebeuren. In gesprek met de bewoner, familie en zorgverlener een plan maken om bewegen te integreren in de dagelijkse praktijk.

Een boeiend project, waarbij we vooral moeten denken aan het effect hiervan op de bewoners. Een verrijkt leven is tenslotte óók belangrijk voor mensen die chronisch ziek zijn!

Wil je er meer over lezen, Klik hier en lees de prachtige woorden van Professor Scherder én kom ook in beweging.

Enkel berichtnavigatie

Wilt u een reactie geven?

