MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Het moeilijkste van samenwerken is ………..

Het moeilijkste van samenwerken in een team is: ‘samenwerken met anderen.’

‘Ik kan me zo ergeren aan mijn collega’s of waarom doen mijn collega’s niet gewoon wat er gedaan moet worden?’ ‘Ik zit er over te denken om een andere baan te zoeken, er is bij ons niet samen te werken’. Dit soort opmerkingen hoor je regelmatig in teams en dat is toch zo jammer. Bakken energie raken er door verloren en bovendien verlies je je werkplezier.

Bijna iedereen die in een team werkt, weet van de afspraken rondom communicatie. Feedback geven en ontvangen is belangrijk als je met een club mensen samen werkt. Maar waarom gebeurt het dan zo weinig? Zijn we bang om niet aardig gevonden te worden of bang dat we buiten de groep vallen? Bang om je baan te verliezen? Is de moed je inmiddels in de schoenen gezakt en denk je: ‘laat maar, ik zit mijn tijd wel uit?’ Dan verlies je je motivatie en lukt samenwerken helemaal niet meer.

Wie herkent dit niet? Ik heb jaren aan teams leidinggegeven en was zelf ook onderdeel van teams en tot nu toe kwam ik het overal tegen. Of je nu op een hoog niveau werkt of lager in een organisatie, je merkt dat het overal voorkomt. Goede samenwerking is niet altijd vanzelfsprekend.

Soms is een onduidelijke rolverdeling de oorzaak van scheve onderlinge verhoudingen. Ook kan het zijn dat er verschillende opvattingen bestaan over het doel van het team, wat er toe leidt dat werkafspraken regelmatig niet worden nagekomen.

Soms ook zijn er allerlei opvattingen en aannames die iemand in de weg zitten.

iceberg

Neem de ijsberg waarmee een mens vaak vergeleken wordt. Boven de waterlijn bevindt zich het topje van deze ijsberg. Het grootste deel van de ijsberg bevindt zich echter onder de waterlijn en is niet zichtbaar. Boven water zie je het gedrag, de kennis en de vaardigheden. Onder de waterlijn zit dat wat vaak niet uitgesproken wordt (meestal onbewust). Dit heeft te maken met je zelfbeeld, normen en waarden, eigenschappen en motieven.

Ik krijg altijd energie om met teams te werken en te kijken naar wat er anders zou kunnen en hoe je dat kan bewerkstelligen. Ik werk graag met de doelmatigheidspiramide waarin je van boven naar beneden werkt en met elkaar de zaken maakt.

teamdoelmatigheidsmodel

En de ijsberg? Die neem ik altijd mee om mensen bewust te maken van wat er vaak niet uitgesproken wordt.

Ik kom graag nog eens terug met een casus…………..!

Enkel berichtnavigatie

4 gedachten over “Het moeilijkste van samenwerken is ………..

  1. Hennie Hollegie op schreef:

    Geen feedback aan elkaar geven is niet aardig! De ander is het waard om feedback aan te geven, doe je het niet dan zal er nooit iets veranderen omdat je de ander de kans daartoe niet geeft. Deze woorden geef ik medewerkers mee om over na te denken evenals, een pannenkoek kan nog zo plat zijn, er zitten toch twee kanten aan dus vraag je altijd af wat je eigen rol in situaties is!

  2. diana op schreef:

    leuk om dit te lezen, vooral omdat bij ons op het werk hier een heel project over opgezet is momenteel. Het begon bij de kerstpakketten uitreiking. Daar kreeg je een lootje bij met een naam van iemand uit het huis. Daarvan was je gedurende een maand beschermengel. Kleine attenties, briefjess etc moest je geven, anoniem. Kende je diegene niet dan moest je dus op onderzoek uit wie het was. Na een maand hadden we een theater over de zorg ( aanrader!!) en maakte je bekend va nwie je bescherm engel was en ging je in gesprek. In Maart hebben we een weer een avond, nu over bejegening. Hoe willen wij met elkaar omgaan, hoe spreek je iemand aan op fouten, maar ook op de dingen die goed gaan etc.Wat willen we bereiken in de samenwerking…. Enorm leuk en bovenal veel stof om over na te denken

    • Wat leuk om te lezen, met die beschermengel heb ik ook eens gedaan, maar dan in het team zelf. Dat van jou is ook leuk. Wie deed het theater vd zorg? Ik ken er enkele! Leuk dat je reageert

Wilt u een reactie geven?

