MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Vijf over twaalf

Vijf over twaalf en dan kan het niet meer. Opletten dus, dat je om vijf voor twaalf aan de bel trekt!

Waar ik het over heb? De uitzending van afgelopen donderdag van Zembla. Het houdt ons nog steeds bezig. We springen van de ene mening op de andere en het lijkt bijna onmogelijk om een uitgesproken mening te vormen.

dement

De discussie ging over euthanasie bij dementie. Mag dat wel of mag dat niet? Het was aangrijpend om te zien hoe een meneer met zijn vrouw omging die vegeterend in een rolstoel lag en echt nergens meer op reageerde. Zij heeft dit nooit gewild en heeft een euthanasieverklaring. Omdat zij op dat moment niet meer in staat is om haar wens te uiten, is het onmogelijk.

Dat is onredelijk zei mijn partner, dat moet wel kunnen, het is haar eigen wens geweest. Geweest zegt Bert Keizer. Ze kan het niet meer bevestigen. Je moet dat besluit nemen als je begint te dementeren, want dan kun je het nog benoemen. Belachelijk riep mijn partner, als je beginnend dement ben kun je nog genieten van het leven.

Wanneer is dan wel het goede moment. Hoe weet je dat het vijf voor twaalf is, dat je het vandaag nog wel weet en de volgende dag niet meer? We zagen een echtpaar met een verklaring, beide hebben weloverwogen besloten dat zij dood willen als ze dement zijn. De echtgenoot heeft al forse geheugenstoornissen. Maar op de vraag of hij dood wilde antwoordde hij ontkennend. Natuurlijk niet gaf de man aan, hij mankeerde niets. Het was vijf over twaalf!! Onmogelijk dus!!

Ik heb beroepsmatig een aantal keren afscheid genomen van bewoners die daadwerkelijk euthanasie hebben laten uitvoeren. Dat was heel bewust en deze mensen zijn op een waardige manier gestorven. Zij waren klaar met hun leven. Het was mooi om te zien dat mensen samen met hun familie afscheid van het leven namen.

Dat euthanasie bij mensen met dementie niet mag, daar kan ik me nog wel in vinden. Waar ik veel meer moeite mee heb, is dat sommige doktoren blijven behandelen. Onderzoeken laten doen die belastend zijn voor dementerenden. De dood uit willen stellen en niet kiezen voor comfort en mensen de rust geven om te sterven. Inspectie van gezondheidszorg eist dat je vooral alle gezondheidsrisico’s moet uitvoeren en registreren. Familie die iemand kost wat kost in leven wil houden omdat ze zelf diegene niet kunnen of willen missen?

Als we daar eens met elkaar over in gesprek gaan hoop ik er bij te mogen zijn!

Enkel berichtnavigatie

2 gedachten over “Vijf over twaalf

  1. Frank op schreef:

    Een euthanasie verklaring zou indien op tijd gemaakt voor altijd nagekomen moeten worden. Het is tenslotte de wens van een mens.

  2. Ik heb er eentje op mijn werk, tis nog een format. Ik moet ‘m idd even uitprinten en ondertekenen. Ook ik zie mensen verschrikkelijk dood gaan, zó niet nodig!

Wilt u een reactie geven?

