MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Zorg en zorg

Elke keer als ik er binnen kom voel ik een totaal andere sfeer, dan daar, waar ik vandaan kom. Cryptisch? Als je dit leest zonder te weten waar ik binnen kom, waarschijnlijk wel.

zorgen

In mijn nieuwe functie werk ik o.a. als vervangend teammanager op het hospice bij Warande. Twee dagdelen ben ik daar aanwezig en samen met een coördinator houden we het hospice draaiende tot er weer een leidinggevende is. Een fijne klus en een openbaring voor mij.

Vanuit het verpleeghuis loop ik naar het hospice en denk ik er elke keer weer over na. Een cultuurverschil, iets wat ik steeds weer mee maak. Is het de uitstraling die er heerst? Is het omdat er ‘maar’ zes gasten verblijven? Is het omdat er een klein team werkt of komt het door de motivatie en de visie op zorgverlenen? Misschien doordat er ‘alleen’ maar gasten zijn die er komen om te sterven en geen bewoners die jaren in het verpleeghuis wonen?

Ik ga zeker onderzoeken wat dat verschil bepaalt. In gesprekken met de medewerkers en tijdens observeren. Vandaag had ik een kort gesprek met de geestelijk verzorger aldaar. Wat me op viel was de wijze waarop het team met de gasten communiceert. Hoe zij veel breder naar de mens kijken dan dat er in menig verpleeghuis naar bewoners gekeken wordt. De hele mens staat centraal.

Zij hebben in 2005 een onderzoek gedaan hoe de aandacht voor zin- en betekenisgeving gestalte kon krijgen. Er zijn o.a. enkele avonden aan thema’s gewijd : ‘Omgang met zinloosheid – wat is zingeving?’ en ‘Spiritualiteit in de zorg’, met medewerking van een pastoor, een imam en een humanistisch raadsvrouw. Er werden oefenbijeenkomsten in kleine groepen gestart, gericht op het ervaren van ‘verwondering’, op het omgaan met gevoelens en emoties, en op de zorg voor jezelf. Hiermee werd aandacht besteed aan de vraag hoe we zelf innerlijk vrij kunnen worden t.o.v. onze ervaringen. De periode sloot af met een algemene informatieve avond, gericht op ‘Rituelen, gebruiken en symbolen rond sterven en rouw’.

De geestelijk verzorger ontwikkelde vervolgens, vanuit de resultaten van de werkgroep, een rapportageformulier voor de vijf spanningsvelden, t.b.v. het verpleegkundig dossier. Daarin kunnen de geestelijk verzorger, de hulpverlener, naasten en de verpleegkundigen hun observaties noteren.

De belangrijkste uitkomst was als volgt: ‘Spirituele zorg kan alleen verleend worden vanuit belangstelling voor de gast als mens (niet alleen als patiënt met een bepaalde verpleegkundige problematiek) met respect voor diens eigen autonomie.’ Vervolgens zijn er ondersteunende vragen opgesteld.

Wil je meer over dit onderzoek weten en over spirituele zorg, lees dan de nieuwe TvZ waarvoor Ingrid Deij, de geestelijk verzorgende een artikel heeft geschreven.

En ik? Ik ga door met mijn onderzoek en als ik in mijn hart kijk vind ik dat de uitkomst van hun onderzoek geldt voor iedereen die werkt met zieke mensen en ouderen!

Enkel berichtnavigatie

2 gedachten over “Zorg en zorg

  1. JO op schreef:

    Hoi Gerda.
    Ik geloof zeker dat in ,n hospice de zorg verlening voelbaar is ook voor de familie die .n dierbare gaan verliezen.Succes .

  2. Wat heerlijk voor je dat je je zo lekker voelt in je nieuwe team. Goed zo! 🙂

Wilt u een reactie geven?

