MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Klantvriendelijkheid in de zorg ondermaats?

loesje-het-kan-wel

Toen ik gisteren mijn gereserveerde boeken bij de bibliotheek ging ophalen en de zelfscan onder een storing leed, dacht ik aan het artikel wat ik afgelopen week gelezen had.

‘Klantgerichtheid in de zorg blijft ondermaats’, luidde de titel.

De klantvriendelijkheid in de bibliotheek was erg onder de maat op dat moment. We werden op de ouderwetse manier geholpen, niets mis mee. Toch voelde ik me niet gezien als klant en had daar geen prettig gevoel over. Ik kan het voorval relativeren omdat ik zag dat onrust en stress de overhand had. Niemand kon het probleem snel en geruisloos op lossen. Juist op dat soort momenten vind ik klantvriendelijkheid nog belangrijker. Rust uitstralen en je klant aan kijken, zo simpel is het.

Ook in de zorg overheerst er vaak een gevoel van werkdruk en spanning. Medewerkers hebben regelmatig het gevoel dat er te weinig tijd is om iedereen goed te helpen of te verzorgen en ze hebben vaak met pijn, angst en verdriet te maken. Ook komt het voor dat bewoners iets wensen wat niet in de organisatie van de afdeling past. Ook dan is het zaak om klantvriendelijk te blijven.

In het artikel werd vermeld dat het oordeel over individuele zorgprofessionals met een gemiddeld rapportcijfer van 7,5 positief uit valt. Over de zorgaanbieders zijn de Nederlanders kritischer. De verzorg- en verpleeghuizen krijgen een 6,3.

Werk aan de winkel! We moeten aan de slag in de organisaties. Praten met medewerkers om hen sterker te maken in hun werk en nog meer lean werken om efficiëntie te winnen. Samen met familieleden werken om het welzijnsgevoel van bewoners te verhogen. Maar ook, tijd inruimen voor medewerkers, zodat zij meer contacten kunnen onderhouden met bewoners of tijd hebben om samen te gaan wandelen of te winkelen. De ‘leuke’ dingen van het vak. Tenslotte gingen we daarom in de zorg werken. Aad Koster twitterde vandaag: Actiz pleit voor cliëntvolgend budget. Geen aanbestedingen meer,minder boekhouders & juristen,meer geld naar de zorg!

Om nu te zeggen dat ik de klantvriendelijkheid in de zorg ondermaats vind? Nee het kan alleen altijd nog beter!!

Binnenkort ga ik, met nog een aantal mensen, alle medewerkers trainen in het werken met onze nieuwe zorgleefplannen. Weet dat ik een poging ga doen om het cliëntgericht denken nóg beter te maken!

Enkel berichtnavigatie

Wilt u een reactie geven?

