MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Gewenst gedrag in verzorgings- of verpleeghuis?

samenwerken_kring

Je verhuist naar een verpleeg- of verzorgingshuis en vanaf dat moment ‘woon je samen’ met veel andere mensen, mensen die je niet zelf hebt uitgekozen. Dan blijkt dat je je plaats moet veroveren in je eigen huis! Dat je niet zomaar aan een tafel kunt gaan zitten in het restaurant, bij een concert of andere activiteit.

Beseft u hoe moeilijk dat is?? Als u antwoord nee is, hoeft u zich niet te schamen. Zelfs de ouderen die er wonen beseffen vaak niet hoe erg het is om dit mee te maken. Terwijl ze in het verleden bij hun eigen verhuizing dit vaak ook als moeilijk ervaren hebben.

Vanmiddag had ik een lang gesprek hierover met een bewoner. Een bewoner die inmiddels al aardig ingeburgerd is en zich toch niet echt welkom voelt. Een bewoner die zich op zijn eigen wijze gedraagt en kleed en soms afwijkt van het gedrag van andere bewoners. Kortom, hij valt op en dat is best moeilijk. Hij doet zijn uiterste best om zich ‘normaal’ te gedragen. Vaak lukt dat, maar vaak ook niet. Hij heeft een etiket opgeplakt gekregen en zie daar maar eens van af te komen.

Na zijn verhuizing krijgt hij contact met een andere bewoner. Ze blijken zich prettig bij elkaar te voelen en trekken er vaak samen met de scootmobiel op uit. Ze genieten uren van de buitenlucht en de reisjes in en buiten het dorp. Hebben allebei ‘droge’ humor en lachen wat af. Fijn, hoor ik u denken! Inderdaad vinden beide het erg fijn om maatjes te zijn.
Maar andere bewoners vinden het niet leuk. Want zij vinden dat de bewoner, waar ik mee sprak, hun vriend heeft afgepikt. Zij missen hun oude maatje.

Dit is niet een opzichzelfstaand voorbeeld, ik kan er nog legio noemen. Al weer even geleden kwam er een bewoner bij ons wonen die ’s ochtends haar krant en post uit de brievenbus haalde in haar ochtendjas, vervolgens een kopje koffie dronk in het restaurant en zich daarna in haar appartement ging wassen en aankleden. ’s Ochtends om 9 uur, lang voordat de meeste bewoners beneden waren. Dit bracht een ware opstand teweeg.

Zijn er gedragsregels te bedenken hoe je je het beste kunt gedragen als je verhuist naar een verpleeg- of verzorgingshuis? Wat voor kleding is gepast? Iedereen wil er toch graag bij horen!

We kwamen er samen niet uit tijdens ons gesprek vanmiddag. Wat ik goed en belangrijk vindt, is dat hier over gesproken wordt.

Laten we vooral oog houden op de menselijke kant in de zorg….dit soort kwesties zien en samen de bal oppakken en er wat aan doen!

Doen!

Enkel berichtnavigatie

8 gedachten over “Gewenst gedrag in verzorgings- of verpleeghuis?

  1. Ik zie het idd ook vaak gebeuren en snap er niet veel van. Als ik zou oud mocht worden, ooit, zouden dat soort futiliteiten echt het laatste zijn, waar ik me druk om zou maken. Leven en laten leven.

  2. Poe wat lastig zeg. Ik hoor wel ‘ns zeggen dat, zonder te willen chargeren, oudjes ook niet altijd zo heel erg gemakkelijk zijn.

  3. Best lastig lijkt me, om met zoveel mensen samen te moeten wonen die allemaal verschillende normen en waarden hebben. Wat voor de een normaal is, hoeft voor een ander helemaal niet normaal te zijn. Nooit zo over nagedacht hoe het voor ouderen moet zijn, je zet me wel aan het denken!

  4. Irene op schreef:

    Wat een interessant stukje! Ik zou denken dat met het ouder (en wijzer?) worden de noodzaak ergens bij te horen minder wordt. En de tolerantie voor anderszijnde mensen (leven en laten leven) juist groeit vanuit meer levenservaring en dus meer begrip. Ik denk dat de vraag over de gedragsregels zou moeten gaan over hoe iedereen zichzelf kan zijn zonder zich te laten hinderen door de mening, ogen of mond van anderen. Altijd met respect voor elkaar uiteraard.

  5. helemaal mee eens Irene!

Wilt u een reactie geven?

