MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Associeren en humor

Vandaag trok ik mijn 1e kaart van de Raak! associatiekaarten. Sinds kort in mijn bezit.  Deze associatiekaarten helpen je om jezelf en anderen beter te leren kennen. Elk woord roept een associatie op. Net, dat ene woord, kan RAAK zijn. 

 Ik nam de proef op de som.

 Ik trok de kaart: ‘humor.’ Een glimlach breekt door op mijn gezicht.

Mijn motto: ‘een dag niet gelachen is een dag niet geleefd’, is mijn allereerste associatie. Vaak hoor ik dat ik vooral ‘droge’ humor heb. Om er achter te komen of dat zo is, ga ik even op bezoek bij WikipediA, daar staat: ‘droge humor is een  is een vorm van humor die berust op verrassende geestige uitingen zonder uiterlijk vertoon van emotie. Typische uitingen van droge humor zijn ironische of sarcastische commentaren en gebaren in hachelijke of tegenvallende situaties.

Klopt! Mijn humor is niet altijd voor iedereen begrijpelijk. Het komt voor, dat ik een grap maak en non-verbale reacties opmerk bij anderen. ‘Grapje’ roep ik dan. Om naast of om mij heen te leven valt niet altijd mee. Vaak zeg ik eerst en dan denk ikJ Ik heb zeker niet de intentie om anderen te kwetsen met mijn humor. Ook al moet ik regelmatig aan iemand uitleggen dat het een grap is, werkt het over het algemeen erg relativerend. Is het niet bij de ander dan wel bij mezelf!

Ik vind het in de huidige maatschappij van prestatie en concurrentie erg belangrijk om humor vast te houden en deze uit te stralen naar anderen. Even een kwinkslag in een lastige vergadering of in een moeilijk gesprek geeft ruimte. Ruimte om even boven je ‘probleem’ uit te stijgen. Als dit er niet mag zijn, wordt het leven in mijn ogen wel erg zwaar.

Ook zeggen mensen regelmatig tegen mij: ‘dat je dat durft te zeggen, ik schrik af en toe wat je er uit kraamt.’ Dan leg ik uit dat ik er nooit zomaar iets uitkraam, dat, datgene wat ik zeg, soms nodig is om even de geest te verzetten, te relativeren. Ik heb respect voor alle mensen, maar daarentegen heb ik niet zoveel met status. Ieder mens heeft toch recht op respect? Ik grap dus tegen iedereen als de situatie dat vraagt. Ik maak geen verschil tussen de Burgemeester of de vuilnisboer. Rangen zegt me niets. Iedereen is een mens en gelijk in mijn ogen. Dat is dan ook de reden dat mensen soms vragen: ‘kom je daar niet mee in de problemen?’

Problemen? Heb ik met mijn humor nog nooit gehad, tenminste, niemand heeft mij gezegd dat ik hierin te ver ga. En ik heb dat ook nog niet opgemerkt. Als dat zo zou zijn, mag dat gezegd worden, volgens mij straal ik niet uit dat dit niet zou kunnen.

Humor……..ik kan nog uren doorgaan met associëren. Toch, verhalen moeten nooit te lang worden, dus ik stop en ik ben ervan overtuigd dat ik het kaartje: ‘humor’ heus nog wel een keer trek, dus wordt vervolgd.

 Tot de volgende kaart!

 Nog gauw een  laatste vraag: wat komt er bij jou naar boven als je aan humor denkt?

Enkel berichtnavigatie

4 gedachten over “Associeren en humor

  1. Droge humor, ja daar kan ik wel wat mee. Niet bij iedereen overigens, want soms raak je daarmee niet de juiste snaar.

    Maar wat er bij mijn naar boven komt: humor is voor mij relativeren, en dat heb ik soms enorm nodig, soms met een tikkeltje sarcasme zelfs.

  2. Als ik aan humor denk? Momenteel vooral de moppen van jongste. Die ze eindeloos kan herhalen. 😉

Wilt u een reactie geven?

