MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Klachten over de zorg?

Ik kan me soms zo boos maken over iets wat ik lees!

Kent u één bedrijf of organisatie waarin altijd alles perfect loopt en waar nooit menselijke fouten gemaakt worden? Ik ben er nog nooit een tegengekomen. Of ik naar het ziekenhuis ging, naar het postkantoor of het belastingkantoor. Overal gaat wel eens iets mis. Vaak is het de communicatie die niet goed op elkaar afgestemd is waardoor klachten ontstaan.

Fouten maken mag vind ik altijd, als je er maar wat van leert! Bij klachten is het belangrijk dat je goed naar de klager luistert en goed doorvraagt zodat je precies weet wat er is gebeurt en hoe de ander dat beleeft. Bijna altijd kun je er samen uitkomen. Soms is een fout niet meer te herstellen, maar dan is het belangrijk dat de klager daadwerkelijk voelt dat hij serieus genomen wordt en dat er gekeken wordt om het een volgende keer te voorkomen.

Wat doet u als u een klacht heeft? Stel, u vader, moeder of uw partner woont in een verzorgings- of verpleeghuis en u ziet dat er dingen niet goed lopen. Dan hoop ik oprecht dat u wat met die klacht doet. Niets is erger dan de klacht onbespreekbaar maken. Doe je dat wel en ben je op een later moment toch weer ontevreden, dan stapelen zulke dingen zich op en loopt u het risico dat u zich gaat ergeren. Dat vind ik jammer, want klagen mag, ik hoop dat vele van u dat weten. Klagen moet zou ik eigenlijk willen zeggen. Waarom? Een klacht is een gratis advies. Op een moment dat er dingen niet goed lopen en de medewerkers merken dat zelf niet op, dan is het juist prettig als er iemand is die aangeeft dat het anders kan of zelfs anders moet. Dan is er kans op verbetering.

Ik werd boos toen ik een mail kreeg van het programma van de Tros, Radar. Een mail met een oproep: ‘Radar is op zoek naar bewoners, familieleden of personeel die negatieve ervaringen hebben met verpleegtehuizen.’ Een formulier is bijgevoegd om uw negatieve ervaringen aan te geven. http://www.trosradar.nl/index.php?id=118

Zijn er al niet genoeg van dit soort programma’s geweest? Is het niet eens tijd om met de negatieve publicatie te stoppen? Het is al een enorme stap om in een verpleeghuis te moeten gaan wonen en zeker als je al die negatieve dingen op tv ziet. Dat maakt mensen huiverig, terwijl er soms, helaas,  echt geen andere mogelijkheid voor hen inzit. Stop daar toch eens mee en maak een programma waarin mensen leren op welke manier je klachten kunt uiten en bespreekbaar kunt maken. Dan komen er pas echt verbeteringen!

Ik heb het formulier ingevuld en gezegd dat ze mij mogen benaderen om te praten over een goede klachtafhandeling. Helaas zult u mij niet zien bij Radar, want mensen met een positieve blik hebben ze vast niet nodig. Of zou ik de mogelijkheid krijgen om alle medewerkers in de zorg een hart onder de riem te steken en een warme douche te geven??

Enkel berichtnavigatie

4 gedachten over “Klachten over de zorg?

  1. Ik hoop dat Radar de ballen heeft om jou juist wel uit te nodigen. En ik snap het. Wat is er nu fijner dan overal je ongenoegen te ventileren behalve op de plek waar het hoort?

  2. Ik kijk zelf al jaren niet meer naar programma’s zoals Radar. Precies om de reden die je nu aangeeft. Ze zoeken een schuldige, maar in het programma is het meer neerbashen van een partij, zonder de juiste informatie. Ik zit zelf in de financiele sector en ik had het gevoel alsof ze een vendetta hadden tegen ons, maar kennelijk dus ook tegen de zorg.

    • Ha Mich, leuk dat je reageerde. De vendetta is echt niet alleen tegen de financiele sector, wij krijgen ook nogal eens een ‘beurt’!
      Ik kom gauw eens op je site kijken.

Wilt u een reactie geven?

