MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Een nieuwe remedie tegen werkdruk

Jij werkt in de ouderenzorg? Fijn! Het is het mooiste werk wat je maar kunt wensen.

Het maakt niet uit of je een betaalde baan hebt of dat je als vrijwilliger werkt. Het maakt ook niet uit welke functie je hebt. Of je nu verzorgende bent, in de keuken of op kantoor werkt, het maakt geen verschil. Zo lang je maar bewust bent dat elke schakel in een zorgorganisatie van groot belang is. Dat alle schakels met elkaar in verbinding moeten blijven. Warande, de organisatie waar ik werk heeft dan ook Samen als één van de kernwaarden gekozen. En dat is mooi!

Samen betekent voor mij niet alleen verbinding tussen alle diensten, maar ook tussen alle medewerkers en bewoners. Als je als medewerker te weinig verbinding hebt met de bewoners, hoe blijf  je dan bewust van het belangrijkste doel van de organisatie: ‘tevreden bewoners die de regie over hun leven behouden en een zinvolle dag hebben?’

Tegenwoordig ervaren we veel druk in ons werk. Werkdruk is dan ook het meest voorkomende probleem wat uit medewerkertevredenheid onderzoeken komt. Bij het ervaren van werkdruk kun je van alles doen om het te verminderen. Timemanagement of je werkprocessen onderzoeken. Toch werkt één ding het allerbeste, zoek  verbinding met een bewoner. Even het lef tonen om het werk het werk te laten en voor een half uurtje iets te gaan doen met een bewoner. Maak eens een praatje en loop een ommetje met iemand, er gewoon  even zijn!

Waarom schrijf ik dit nu? Afgelopen vrijdag deed ik het zelf. Het was al veel te lang geleden. Zittend achter mijn bureau zag ik het zonnetje uitdagend schijnen. Ik dacht, het is nu of nooit. Ik ben met een bewoner die niet veel bezoek krijgt een uur op de duofiets gaan rijden. De zon in onze toet, de wind door onze haren. Wat hebben we genoten allebei! En wat is het simpel om iemand blij te maken.’

Ik kan het iedereen aanraden! En nogmaals: ‘iedereen kan het als je maar durft!  En iedereen zou het moeten doen, even met je collega overleggen en dan doen. Niet alleen de mensen op kantoor of in de linnenkamer, maar ook de verzorgenden!

Stap even uit je werkdruk en geniet!

Wat er daarna dan nog moet gebeuren, geloof me, het gaat je veel beter en sneller af!

Enkel berichtnavigatie

6 gedachten over “Een nieuwe remedie tegen werkdruk

  1. Heleen op schreef:

    Geweldig!
    Ik krijg zin om de zorg in de gaan door je enthousiaste ervaringen die voor iedereen herkenbaar zijn,op wat voor manier dan ook!
    Alleen…hoe ga ik dat aanpakken ?
    Zonder diploma en zonder ervaring in de zorg?

  2. diana op schreef:

    ai ..herkenbaar….en werkdruk is ook net hoe het ervaren wordt.de druk die je je zelf oplegt misschien?Toen ik kwam werken op mijn huidige werkplek vonden alle collega’s het enorm druk.Toen we om 10 uur alle bewoners uit bed hadden, en we niets meer moesten doen…..vroeg ik me af waar die drukte was???????Voor het eerst in jaren kon ik tussen 10 en 12 nagels lakken van de dames,de krant voorlezen bij een meneer etc…….Hoe jammer dan ook dat de werktijden/bezetting onder de loep zijn genomen en er personeel af is…….mensen zijn nog wel op tijd uit bed, maar die extra aandacht tijd tussen 10 en 12 is weg.Omdat er nu efficienter gewerkt wordt…….????!! maar natuurlijk gaat niemand hier mee accoord en gelukkig heb ik zeer betrokken collega’s die het er ook niet bij laten zitten.Dat kwartiertje dat je nu over hebt besteden we dan ook snel aan onszelf ipv aan de bewoners.Heerlijk dus om weer iets te lezen om over na te denken.werkdruk…….het is maar net hoe druk we onszelf maken waarschijnlijk

  3. clarievdl op schreef:

    Leuk artikel, en een mooi voorbeeld van hoe je meer plezier in je werk kunt hebben!

Wilt u een reactie geven?

