MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Klantropologie??

Klantropologie; een woord waar je niet al te lang over na moet denken en wat je zeker niet te vaak achter elkaar moet zeggen. Zeker als je geen rare versprekingen wilt maken. Is klantropologie, ‘dat je een fantastische klant bent’ of is het een achtervoegsel net als ‘itis’ wat staat voor een ontsteking of is het een soort podoloog?

Weet u het? Ik wel!

In het vakblad http://www.zorgmarkt.net/index.aspx lees ik al langere tijd de blogs van Jacqueline Fackeldey. Haar taalgebruik sprak me aan en dus bezocht ik regelmatig haar website http://www.fackeldeyfinds.com/  Op Twitter las ik een oproep dat haar bedrijf 5 jaar bestaat en dat ze dat gaat vieren door mensen te trakteren op haar boek. Je kon kans maken door een situatie te beschrijven waarom jij denkt dat jij in aanmerking wilde komen voor haar boek. En dat deed ik!

Ik werk bij Warande als Vestigingsmanager en vanaf volgend jaar heb ik een andere functie als teamcoach. Graag zou ik vanuit die rol willen meehelpen om de interne klantvriendelijkheid en klantgerichtheid naar onze bewoners, familie en derden nóg beter te maken.  Al snel kreeg ik reactie dat ik in aanmerking kwam voor haar traktatie. Super! Gisteren ontving ik de twee boeken. Één voor mij en één voor onze bestuurder en nog gesigneerd ook. Volgende week ga ik dat exemplaar uitreiken aan onze bestuurder.

Gisterenavond bladerde ik al even door het boek. Het viel me direct op dat Jacqueline houdt van mooi en origineel fotomateriaal. Het is een kleurrijk boek wat uitnodigt om te lezen. Vandaag bij de kapper ben ik begonnen en wat me opvalt is dat het leest als een trein. De hoofdstukken maken me al enthousiast. Kijk, luister en huiver geeft de aftrap. Vervolgens gaan we knippen en plakken om daarna te gaan kaartlezen en padvinden. Het slothoofdstuk is groot denken en klein doen.

De rode draad in het boek is de mens achter je klant serieus nemen, net zoals je zelf gehoord en gezien wilt worden als je in de klantrol zit. Dat is waar klantropologie op neer komt volgens Jacqueline FackeldeY

Nieuwsgierig en wilt u ook graag meer weten? Niet treuzelen en het boek bestellen bij bol.com of managementboek.nl…..dan kan u met mij, op dit blog, meepraten over de inhoud!

Enkel berichtnavigatie

3 gedachten over “Klantropologie??

  1. Interessante term, nooit van gehoord! Lijkt me een interessante titel voor dienstverlenende organisaties.

  2. Hoi Floor, ga maar eens bij haar op de website kijken. Het werkt ook super bij commerciele organisaties hoor!

  3. @Gerda: ik zie dat je al begonnen bent in Klantropologie en vindt dat het leest als een trein. Dat doet me natuurlijk plezier! Omdat ik van treinen houd (dat zie je ook wel in het boek) en omdat ik er niet van houd om moeilijk te doen. Dat zal je niet verbazen.

    @Floor: Gerda heeft gelijk, klantropologie werkt in alle branches/organisaties die klanten/patiënten en zelfs huurders of bewoners hebben, commercieel of niet-commercieel. Neem gerust contact met me op als je er meer van wil weten.

Wilt u een reactie geven?

