MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Bevlogenheid; wanneer ga jij blij naar huis, na een dag werken?

Bevlogenheid??

Afgelopen dinsdagavond heb ik een zeepkistbijeenkomst georganiseerd voor alle medewerkers. Het thema was ’bevlogenheid in je werk.’

Heerlijk die bijeenkomsten. Met medewerkers in gesprek om nu eens niet te praten over werkprocessen of resultaten. ‘Gewoon’ elkaar ontmoeten en met elkaar werken aan iets gemeenschappelijks. Eerdere bijeenkomsten waren ook thematisch, bv. het thema werkdruk is een keer aan bod geweest, ballen (werkzaamheden) omhoog houden en vervolgens leren loslaten. Dit deden we met jongleerballen en wat was dat moeilijk! Goed te vergelijken met zaken in je dagelijkse leven durven loslaten, valt ook niet meeJ. Ook kwam het onderwerp samenwerken op een eerdere bijeenkomst voorbij.  Het doel van deze avonden is ontmoeten en open en eerlijk met elkaar van gedachten wisselen. En daar ook nog wat van leren ook. Mooi meegenomen.

Dit keer bevlogenheid in je werk. Een onderwerp die mij al jaren bezighoudt. Je kunt de mooiste baan hebben die je aanzien geeft. Of een baan hebben waar je zakken geld mee verdient. Of je kiest een baan die je met je vinger in je neus doet. Het klinkt allemaal lekker toch? Tenminste, als je van aanzien houdt, of in je geld wilt kunnen zwemmen of weinig moeite hoeven te doen om je dag door te komen, lekker luieren dus.

Zeg eens eerlijk, is er iemand die dat zou willen? Ik durf te zeggen dat ik dat niet fijn vindt. Ik wil moeite moeten doen om mijn werk goed uit te voeren. Dus, ik heb uitdaging nodig. Aanzien heb ik niet nodig, voel ik mij als directeur beter als een huishoudelijke hulp? Echt niet! Veel geld verdienen? Salaris heeft iedereen nodig. En het is fijn als je niet elk dubbeltje hoeft om te keren om iets uit te geven. Maar ik weet ook heel goed, dat geld niet gelukkig maakt, wel dat het handig is om het te hebbenJ Dus wat heb ik in mijn werk nodig? Juist, bevlogenheid en passie.

We spraken over de taakeisen die je in je werk hebt en waar het toe kan leiden als je langere tijd te hoge taakeisen hebt, zonder dat je uit kunt rusten. We spraken over energiebronnen en persoonlijke hulpbronnen die bijdragen aan je bevlogenheid. Ik vond het een geweldige avond. Iedereen was open en durfde eerlijk te vertellen over iets wat in het verleden erg moeilijk is geweest. Bijvoorbeeld, iemand heeft vertelt een keer een burn-out gehad te hebben. Iemand vertelde over zijn droom, een werkgerelateerde droom. Kortom, er werd gesproken en vooral naar elkaar geluisterd! Fantastisch vind ik. Ik voel me best bevlogen en krijg van sommige dingen vleugels. Van dit soort bijeenkomsten voor al.

Aan het eind van de avond vertelde ik over mijn reis naar bevlogenheid……..die heeft in totaal twee jaar geduurd. Ik schrijf er binnenkort over in een nieuwe blog. Ik wacht even het moment af, dat ik er over mag schrijven!

Met een wijntje en een praatje nadien, was de avond voorbij voor we het wisten. Eigenlijk zouden dit soort avonden of bijeenkomsten veel vaker moeten plaatsvinden. Je merkt ineens weer dat er een mens zit achter je collega……grapje, maar je begrijpt wel wat ik bedoel!

Als je wilt reageren? Graag!…..vertel eens wanneer ben jij blij als je naar huis gaat na een dag werken?

Enkel berichtnavigatie

8 gedachten over “Bevlogenheid; wanneer ga jij blij naar huis, na een dag werken?

  1. Bevlogenheid? Hmmmm… Die heb ik al een poosje niet meer. Ik heb een hele toffe baan, ben er graag, het geeft me meestal voldoening. Maar meer ook niet. Het is voor mij echt een manier om te kunnen leven. Zou ik morgen niet meer hoeven werken, dan zou ik stoppen. Eerlijk is eerlijk.

  2. JO op schreef:

    Vandaag gewerkt met bevogenheid,cijfer 7 hoe dat komt????,wil ik niet over uitweiden.de bewoners die ik heb ondersteunt is mijn cijfer ,n 9.ik krijg daar positieve energie van,en daarom werk ik weer in de zorg.

  3. JO op schreef:

    Het gaf me voldoening en energie om verder te flexen .

  4. ik heb sinds december een fantastische baan(via een interne sollicitatie) die mij netto zo ongeveer 50 euro in de maand oplevert. Maar: wat is ie leuk!!!! Ik heb (momenteel) de leukste baan van de wereld.

  5. Bevlogenheid, hoewel ik m’n eerste echte baan nog moet vinden ken ik het gevoel wel. Heel soms krijg ik het van m’n huidige werk. Op een dag dat alles goed gaat en ik op een lijn zit met een collega. Maar meestal niet en voor nu is dat niet heel erg.
    Bevlogenheid zou voor mij zijn om iets met mijn passies te doen. En daar ga ik de komende weken hard aan werken!

  6. Diana op schreef:

    Bevlogenheid…..ik ga momenteel bijna elke dag blij naar huis. Blij datbik de stap weer heb mogen en durven zetten om in de zorg te werken. Soms ook wat minder blij omdat ik net niet die dingen heb kunnen doen die ik wilde doen. Blij omdat ik de mogelijkheid krijg een opleiding te doen om nog meer uit mijn werk te kunnen halen. Die uitdaging heb ik ook nodig. En na een dag hard werken blij naar huis om daar mijn twee kindjes weer te zien.

  7. aussiemimi op schreef:

    Blij word ik als in een werkdag lijntjes bij elkaar komen die al lang uitstaan. Meestal levert dit blije gezichten van mij en mijn collega’s op. Binnenkort begin ik aan een nieuwe baan in de gezondheidszorg. Hierin mag ik een kleine bijdrage leveren aan opleiding en ontwikkeling van professionals en daar word ik nu al blij van. Bevlogen professionals in de gezondheidszorg zijn noodzakelijk en onmisbaar.

  8. Pingback: MensenMens

Wilt u een reactie geven?

