MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Het moeilijkste van vakantie

Het klinkt negatief, zo bedoel ik het echt niet. Ik vind het moeilijkste van op vakantie gaan, het thuiskomen. Zeker van de vakanties die wij een aantal jaren ondernemen. Wij passen namelijk tijdens onze vakanties op, op boerderijen van, voor ons onbekende mensen. Geen boerderijen die nog echt in bedrijf zijn. Maar boerderijen waar wat kleinvee rondhuppelt en boerderijen waar de natuur omheen, nog echt de natuur is. Ruimte, rust en uitzichten.

Uitzicht, staand bij de steiger.

‘Gewoon’, even weg uit de wereld van moeten, van mensen die lawaai maken, van blèrende buurkinderen. ‘Gewoon’, werken met je handen, leven als een god in Frankrijk, een volledig leeg hoofd hebben en leven in het ‘nu’. Veel mensen snappen ons niet, begrijpen niet waarom we in Nederland blijven en geen grote reizen gaan maken. Kijken ons soms wat meewarig aan en je hoort ze denken: ‘ach gos, wat gewoon, wat simpel’.

Onze boerderij

Vroeger deden we altijd mee met de goegemeente. We gingen met groepsreizen mee naar verre landen, snoven cultuur als was het, het zwembad van Dagobert Duck. Filmden, maakte duizenden foto’s en vertelden bij thuiskomst wat we allemaal gezien hadden en hoe geweldig het allemaal was.

Twee kamers in onze binnenschuur, een verbouwde stal

En nu, luisteren we alleen nog maar naar onszelf. Doen we niet meer wat anderen van ons verwachten. En of het bevalt? Ja, daarom is het zo vreselijk moeilijk om weer thuis te komen. Als je de straat in rijdt, komt het gevoel al naar boven. Stap je de auto uit, vraagt de buurvrouw van links: ‘hoe was jullie vakantie? We komen gauw onze foto’s laten zien, we zijn helemaal door noord Europa getrokken met de camper.’ Als je uitgepakt heb, kom je de buurvrouw van rechts tegen: en zegt: ‘jullie zijn er weer, wij kwamen gisteren terug na een heel warme trektocht uit Zuid- Afrika.’ En wij? Wij lachen vriendelijk en sjouwen vervolgens al onze stapels boeken naar binnen en kijken elkaar aan. Wat hebben wij het heerlijk gehad in Drenthe!

Schepen die af en aan langs ons huis kwamen

Twee schatten van honden; Melle en Baley

In een volgende blog zal ik iets vertellen en schrijven over het werken op de boerderij….ook leuk!

Enkel berichtnavigatie

9 gedachten over “Het moeilijkste van vakantie

  1. diana op schreef:

    nou ik ben jaloers!! wij willen volgend jaar naar oostenrijk en ik probeer mijn husband te overtuigen om dan vakantie daar op een boerderij te doen met de kinderen. Ben al die animatie etc wel een beetje zat. zeker Irene die snel overprikkeld is…….maar wel heel erg graag in de natuur en bij dieren is….die zal daar tot rust komen. je hoort nog wel of ik mijn zin krijg:):) ( gok van wel)

  2. JO op schreef:

    VACANTIE IS TOCH ,OM TOT RUST TE KOMEN ,EN GENIETEN VAN DE DINGEN OM JE HEEN ,RUST/VOGELTJES/STROMEND WATER EN DAN VINDT JE DE RUST IN JEZELF IS MIJN BELEVING.

  3. Ach, de een geniet van een verre reis, de ander van het platteland. Het gaat erom de je geniet, dat je weer tot rust komt en iedereen doet dat op z’n eigen manier. Mij lijkt het heerlijk, een paar dagen platteland. Sterker nog, ik heb het vorige week nog gedaan. Weliswaar zonder kleinvee, maar toch. Ga er nog een blogje over schrijven, maar dat komt binnenkort wel.

  4. Ik houd ook van rust en eenvoud tijdens vakanties, snap jullie dus helemaal.

    Ik vind thuiskomen nooit lastig, juist weer helemaal lekker. Je eigen huis opnieuw ontdekken en waarderen.

    • Ik snap wat je bedoelt, ik vind het ook lekker ons huis weer te zien en post en kranten door te nemen. Maar ik mis de ruimte die we daar hadden en vooral de honden, die mis ik echt.

  5. Wat jammer dat je dat gevoel hebt van dat dat wat jullie doen op de een of andere manier minder ‘stoer’ is of zo? Ik vind het juist super dat jullie doen wat jullie willen met jullie vakantie.

  6. mooi verhaal en ik snap het wel hoor en iedereen geniet op zijn eigen manier en ja die rust en ruimte was dat maar iedere dag zo he

Wilt u een reactie geven?

