MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Zorg, het belangrijkste verkiezingsthema?

Uit een enquête blijkt dat de betaalbaarheid, de kwaliteit en de toegankelijkheid van de zorg het belangrijkste item wordt tijdens de verkiezingen. Verbaast dit u? Mij in het geheel niet.

De afgelopen periode stonden de kranten bol met artikelen over de zorg. Hoewel ik op dit moment geniet van een heerlijke vakantie, houdt het onderwerp mij ook bezig. U heeft het vast gelezen. Het kopen van een huis op jonge leeftijd wordt aanbevolen, zodat je als je ouder bent het huis kunt verkopen aan een woningbouwcorporatie en je, je eigen zorgpensioen kunt betalen. Mensen met de ziekte van Pompe en Fabry moeten hun dure medicijnen voortaan zelf betalen. Familie moet verplicht meehelpen in het verpleeghuis.

Vervolgens werden de ethische dilemma’s breeduit besproken. Je kon er op wachten! Solidariteit was één van de bespreekpunten, solidariteit  tussen gezonde en zieke mensen. Het verschil tussen rijk en arm werd uit zijn verband getrokken. ‘Wat is een mensenleven waard?’, was een groot artikel. De vraag: ‘wat doe je met een 80 jarige, die zijn heup breekt en aan de nieranalyse moet?’, kwam voorbij.  

En nu? Gaan we nu allemaal de verkiezingsprogramma’s door spitten? Op zoek naar het mooiste, beste en geweldigste programma en dan stemmen op die partij? Is dat dé oplossing? Ik weet niet of ik erg cynisch over kom, maar volgens mij zet dat geen zoden aan de dijk. Waarom zijn we eigenlijk zo laat begonnen met deze discussies? Nu de vergrijzing dichterbij komt en de crisis zijn slag slaat komt het op mij totaal verkeerd over. De doorgeslagen zorgkosten die ons boven het hoofd groeien hebben we aan onszelf te danken. Ons land staat al jaren hoog in de top tien van de best georganiseerde gezondheidszorg. We hebben met elkaar gezorgd dat er steeds meer behandelmogelijkheden kwamen. We zijn volledig gemedicaliseerd, zelfs dik zijn is een ziekte was een uitspraak die ik las.

Nu laten we het aan de politiek over om de problemen op te lossen? We verwachten na de verkiezingen dé oplossing? Ik geloof er geen snars van!

Volgens mij zijn we zelf aan zet, samen met elkaar en de politieke partijen. Hoe? Weet u het? Ik zal de komende tijd eens meedenken hoe we dat het beste kunnen realiseren.

Maar stop nu eerst  met alle zieken, ouderen en chronisch gehandicapten vogelvrij te verklaren!

Enkel berichtnavigatie

Wilt u een reactie geven?

