MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Column: wetenschappelijk onderzoek

Een van de meest bizarre wetenschappelijke onderzoeksuitslagen die ik onlangs heb gelezen is er een uit 1854. Uit dat onderzoek, geleid door mr. Professor Agrariër Harms, bleek dat het echt mogelijk is dat een koe een haas vangt. Duizenden hazen lieten het leven, nadat eens zoveel koeien de hazen in hun nekvel grepen en doodbeten.  Er is zelfs een lied over die Professor uitgegeven.

mr. Professor Agrariër Harms

Tot vanmorgen dacht ik: ‘iets bizarder’ bestaat niet!

In dagblad Trouw las ik een artikel die mijn haren ten berge deden rijzen. Ik las de uitslag van een onderzoek naar huidkanker. Op zich niets bizars aan een onderzoek om het ontstaan en verloop van een melanoom, een plaveiselcarcinoom of een basaalcelcarcinoom onder de loep te leggen. Het onderzoek vond plaats in het Groningse UMCU, ook hier weer een Professor die het geheel leidde.

Verbazingwekkend daarentegen was de uitslag.

“Het aantal gevallen neemt veel sneller toe onder 65-plussers dan onder jongeren. Ook zijn hun overlevingskansen kleiner.”

Vertel mij wat!

Iedereen weet dat ouderen meer risico lopen. Zij hebben of nemen veel meer tijd om buiten te zijn dan de jongeren, die 24 uur per dag achter de pc zitten. Veel zonlicht heeft tot gevolg, meer huidkanker. De overlevingskansen van 65- plussers zijn ook kleiner dat die van jongeren. Statistisch is bewezen dat er meer ouderen overlijden dan jongeren en laat dat nou moeder natuur zijn!

Deze uitslag komt van een groot en vooral duur onderzoek in een Universitair ziekenhuis. Zo’n Professor doet het namelijk niet voor een schamel bedragje.

Als u het aan mij vraagt, vindt ik het hele onderzoek volstrekt nutteloos en weggegooid geld. En dat in tijden van de crisis waar de VVD ons het vel oren de oren trekken in verband met de hoge zorgkosten!

Het aller, allerergste van het onderzoek vind ik dat de onderzoekers VERMOEDEN dat de groei wordt veroorzaakt doordat 65-plussers minder goed kunnen zien en vaker in een isolement zitten! Vermoeden???

De bril, de oplettendheid én de vitaliteit van 65-plussers wordt sterk onderschat hiermee.

Bizar toch?

Enkel berichtnavigatie

Wilt u een reactie geven?

