MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Misstanden in de zorg? Praat me er niet van!

Vandaag las ik een twitter van tvv-online waar ik meer van wilde weten. Ik kwam terecht op de site van de EO bij het programma ‘de vijfde dag’ van 12 juli j.l. Daar trof ik een filmpje, die ik niet had moeten kijken!

Ik waarschuw je…..Film: aan het bed geluisterd

Van de pyamadagen gaan we over op de beddagen, vreselijk!

Ik kan er niets aan doen, maar ik wordt er zo zat van. Elke keer weer de negatieve verhalen uit de zorg, die direct breed uitgemeten worden en toegewezen wordt naar  alle verpleeg- en verzorgingshuizen. Dan gaat het nergens meer goed in de zorg en horen of lezen we niets anders meer. Er worden verzorgenden uit de kast gehaald die ontslag genomen hebben uit frustratie en die doen een boekje open. Oude koeien worden uit de sloot gehaald en situaties worden uit zijn verband getrokken. De ABVA-KABO, ook gefrustreerd omdat zij hun zin niet kregen bij de CAO besprekingen voor de VV&VT (verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorg), doen er nog een schepje bovenop.

Ik werk nu 35 jaar in de zorg. Ik ben begonnen aan het bed en werk nu als vestigingsmanager. De manager die niet weet hoe het op de werkvloer gaat ben ik dus niet! Ik ben ook niet volmaakt, geloof me, ook ik maak denkfouten en schat soms de situatie verkeerd in. 

Maar……Ik zie ook dat verzorgenden hard werken en soms meer willen dan ze kunnen. Ik zie goede dingen ontstaan en langzaam maar zeker  verbeteringen optreden in heel veel organisaties. Dat er steeds meer aandacht is voor het welzijn, het wonen en participatie tussen bewoners en het sociale netwerk in plaats van alleen maar het zorggericht denken! Dat…..dat…..dat en dat!

Ach, waarom schrijf ik dit blog eigenlijk? Om mijn frustratie te uiten? Om ‘hen’ tegen te spreken? Om me te verdedigen?Of omdat ik vind dat het maar eens afgelopen moet zijn?

Dat laatste eigenlijk!

En ooit gaat het me lukken!

Enkel berichtnavigatie

6 gedachten over “Misstanden in de zorg? Praat me er niet van!

  1. Lydia Pilaar op schreef:

    Ik ben het met je eens, het moet maar eens afgelopen zijn met die negatieve berichten. Binnen onze organisatie prijzen we ons gelukkig met medewerkers die het fijn vinden om in de ouderenzorg te werken. Dit kwam uit het inspectie bezoek en daar mogen degene die er werken trots op zijn.
    Positieve geluiden naar buiten brengen blijkt een stuk moeilijker te zijn dan negatieve. Goed dat je je daar (ook) voor inzet.

  2. Floor op schreef:

    Oh, wat is dat frustrerend hè! Bij mijn werk in de kinderopvang blijft het maar om ‘meneer’ M gaan. Heel irritant! Goed dat je schrijft dat het ook anders kan in de zorg. Want natuurlijk, niets is hetzelfde!

    • Janine op schreef:

      Gerda je hebt hem weer vol geraakt met je laatste blog. Wat een ellende toch dat de halve wereld weer een beeld krijgt van onze ouderenzorg wat meer dan verdrietig moet stemmen. Tegen dit soort zaken kun je je onmogelijk verweren, ik vind het zo sneu voor alle harde werkers en alle organisaties die zich in vele bochten wringen om het de bewoners/clienten naar de zin te maken en echt goede zorg geven.
      Wij kennen elkaar en weten gelukkig allebei dat dit weer een totaal vertekend beeld geeft. Laten wij in ieder geval positieve geluiden blijven geven!

  3. Gerda, mooi gezegd. Ben het volledig met je eens. Klagen en vervolgens weglopen heeft geen zin. Het veranderd alleen als proffesionals, bewoners en familie het ook zelf gaan veranderen. Met woorden bereik je niet zoveel. Doe iets en begin klein alleen dan bereik je dat er hogerop ook wat veranderd. Een positieve denkwijze zorgt voor een positieve sfeer. Gelukkig behoor jij tot de positieve groep en zou ik graag eens bij je komen kijken om het ook zelf te zien.

  4. Helemaal eens Gerda. Mijn theorie … De media verdient z’n geld met … Advertenties…. Negatieve berichten kun je breed uitmeten, spectaculair maken. Dat betekent meer advertentie-inkomsten.

  5. Pingback: Zorgmedewerkers zijn negatief imago beu.’ « MensenMens

Wilt u een reactie geven?

