MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Ben jij bevlogen?

                                    Hoe staat het met jou bevlogenheid?

Sommige mensen hoor je regelmatig zuchten en zeggen: ‘morgen weer naar mijn werk; ik heb er echt helemaal geen zin in’ of ‘ik moet nog een heleboel was wegstrijken; een vreselijke klus vind ik dat!’

Ken jij die mensen of ben je er zelf één? Het lijkt me verschrikkelijk als je dit vaak denkt. Dan is alles wat je doet toch niets aan? Altijd maar weer moeten en geen zin hebben. Dat geeft toch geen energie? Nee, dat kost juist een heleboel energie. Dat wil toch eigenlijk niemand?

Ik was gisteren op een bijeenkomst op mijn werk voor de terugkoppeling van een onderzoek over werkdruk waarin gesproken werd over bevlogenheid. Dat sprak me erg aan.

Bevlogenheid, het woord zegt het al, geeft vleugels. Als je bevlogen bent ervaar je minder werkdruk of stress, heb je meer plezier in je werk en last but not least functioneer je beter.

En wie wil dat nou niet? Plezier in je werk hebben, energie krijgen van je werk en goed functioneren, dus tevreden klanten hebben? Ik hoor je denken, hoe kom ik dan aan die bevlogenheid? Hoe houd ik dat gevoel vast en hoe kan ik mijn bevlogenheid versterken?

Als je naar dit plaatje kijkt, dan kun je om bevlogenheid te creëren persoonlijke hulpbronnen inzetten. Wat zijn persoonlijke hulpbronnen?

  • Hoop; (uitgaan van het feit dat ook veranderingen wel goed komen)
  • optimisme;
  • weerbaarheid;
  • eigen-effectiviteit (geloof in eigen kunnen);
  • beheersingsoriëntatie (hierbij ga je uit van het goede van jezelf)
  • flexibiliteit;
  • assertiviteit;
  • pro-activiteit;
  • job-crafting (zelf je eigen werk kunnen inrichten)
  • work-life crafting (balans tussen werk en privé)

Deze persoonlijke hulpbronnen kunnen versterkt worden door steun van je leidinggevende of van je partner of een collega. Maar ook feedback helpt om je persoonlijke hulpbronnen te verstevigen.

Zelf vind ik deze ‘doordenkers’ altijd zinnig om op mijn eigen situatie toe te passen en niet alleen zinnig, maar vooral ook leuk. Ik weet uit ervaring dat ik veel energie krijg van taken die ik leuk, spannend of zinvol vindt om te doen. En ik weet maar al te goed dat mijn energie wegloopt als ik bepaalde taken niet zo leuk vind. Aan welke hulpbron of bronnen ik zou moeten werken? Dat weet ik maar al te goed: “mijn beheersingsoriëntatie (interessant woord zeg) zou ik moeten verhogen.”

Ik denk nog veel te vaak, als iets niet goed loopt bij mezelf: ‘wat had IK hierin anders kunnen doen?’ Soms is het ook goed om te denken, dat je niet alles perfect hoeft te doen, maar ook dat ‘fouten’ niet altijd door mij hoeven te ontstaan. Dat scheelt soms erg veel energie. En om hieraan te gaan werken, zal ik beter om de feedback letten die ik hierover krijg…..een mooi leerpunt!

Misschien een leuk onderwerp om eens met een paar mensen over te praten. Gewoon eens open en eerlijk zeggen waar jij bij jou persoonlijke hulpbronnen ondersteuning zou willen hebben. Wedden dat jij ook meer bevlogen raakt, als je je niet meer zo druk maakt over van alles?

Samen eens over hebben??

Enkel berichtnavigatie

4 gedachten over “Ben jij bevlogen?

  1. JO op schreef:

    Hoi Gerda.
    Ik nodig mezelf uit, voor ,n gesprek over eigen infectiviteit.

  2. Yvonne op schreef:

    Het was een goede presentatie… zet je weer aan het nadenken!

  3. Ik heb een toffe baan. Afwisselend, ik ben vrij in heel veel zaken. De enige stoorzender is mijn werkgever. Hij kan verschrikkelijk zeuren en negatief doen, stress hebben over dingen die hij toch niet in de hand heeft. En daardoor drukt hij zijn stempel erg op mijn werkplezier (en dat van mijn collega) Tegenwoordig ga ik gewoon zonder om de pot heen te draaien het gesprek aan met hem en zeg hem recht-door-zee dat ie ons beïnvloedt met zijn negativiteit. Dat werkt, hij realiseert het zich dan ineens en is weer een paar weken bere-gezellig. Tot het weer van voren af aan begint 😉

  4. Bevlogen is gevoelsmatig dicht bij passie. Als woord en de betekenis er van.

    “Wedden dat jij ook meer bevlogen raakt, als je je niet meer zo druk maakt over van alles?”

    Ik maak mij niet zo druk om mijn oude dag!

    Ik ga dus niet met u wedden. U zou namelijk kunnen verliezen als u zich om de verkeerde “van alles” niet meer zo druk maakt.
    Bevlogenheid is voor een ieder zeer persoonlijk.
    Delegeren, is voor mij niet z`n passend woord. Ik moet het zelf doen en stoot alles af waar ik niets aan kan doen. Zelfs mijn bevlogenheid, voor iemand iets te doen, neemt af. Misschien ben ik te bevlogen. In het mij niet druk maken

Wilt u een reactie geven?

