MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Het nest verlaten……..

 In de psychiatrie is het een erkend ziektebeeld. Eerlijk gezegd moest ik er altijd stiekem een beetje om lachen als anderen er over spraken. Ik had nooit verwacht dat het mij nog eens zou overkomen. Het lege gevoel dat achterblijft maakt het zo moeilijk.

Wekenlang was ik met ze bezig. Eerst kwamen ze af en toe langs. Later trokken ze in. En daarna was het een drukte van belang. Heerlijk was het, ik genoot enorm van ze. Gisteren schreef ik al dat ik mijn hart vast hield, ik was bang dat ze zouden vertrekken, maar dat het zo snel zou gaan had ik niet verwacht.

Het lege nest syndroom

U begrijpt het…..opeens……zijn de meesjes uitgevlogen! Doodstil was het vanmorgen. Zouden ze vannacht, toen alles stil was, met z’n allen zijn vetrokken? Of was het vanmorgen heel vroeg, dat ze de kuierlatten namen? Kuierlatten? Er moeten toch eerst vlieglessen gegeven worden of gaat dat vanzelf? Het ergste vind ik, is dat ze niets hebben achter gelaten. Geen eierschalen, zodat ik in ieder geval kon zien met hoeveel ze geweest zijn en ook geen briefje. 

Eerder schreef ik al dat de woning afgekeurd had moeten worden. Dat de technische- en comforteisen niet meer deugden. De isolatie daar maakte ik me nog het meeste zorgen over. 

Schimmel aan de wanden en op het plafond

En terecht, dat ziet u wel. Om zich te ontwikkelen hebben schimmels zuurstof en vocht nodig. En dat was er genoeg. Het dak en de wanden van de woning zaten vol scheuren.

Of ik ze ooit nog zie? Komen ze überhaupt terug naar hun nest? Ik ga er heel goed opletten. U vraagt zich af waar ik ze aan ga herkennen?

Wat denkt u dat schimmel voor consequenties voor de gezondheid heeft? Ademhalingsproblemen, ernstige infecties aan de luchtwegen en allergie.

Als ik vogels zie in mijn tuin die hoesten, proesten, niezen of krabben…..dan weet ik dat ‘mijn’ meesjes naar huis terug gekeerd zijn. Als u ze ziet of hoort, waarschuwt u mij dan even en geef dan gelijk even door met hoeveel ze samen zijn??

 

Ps, ik ga een mooi nieuw huis voor ze maken óf kopen!

Enkel berichtnavigatie

2 gedachten over “Het nest verlaten……..

  1. Leendert Smit op schreef:

    Gerda, best kans dat ze zich van tijd tot tijd nog laten zien. Een paar jaar terug, toen we nog geen glazen windschermen om ons terras hadden, zat er in de buurt blijkbaar een nest met jonge musjes. Ze zaten eerst met een stuk of zes op het muurtje bij de buren naast ons, maar vlogen op een gegeven moment af en aan via de kortste route, namelijk via ons terras. Tot we glazen schermen kregen en ze daar tegenaan vlogen. Wat schetst onze verbazing, het jaar daarop zaten er plotseling een aantal mussen op het muurtje bij de buren. Eén probeerde of ie het terras op kon. Maar dat lukte uiteraard niet. Het moeten dezelfde musjes geweest zijn. Want normaal zien we noot mussen bij ons in de buurt. Dus wie weet, komen je mezen af en toe ook nog langs. En anders, mijn oudste broer heeft een nestkastje aan zijn schuur. En ieder jaar komt daar een mezenpaartje nestelen.

Wilt u een reactie geven?

