MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Waardering naar je medewerkers……..

Iemand wordt niet gewaardeerd omdat hij goed is; iemand wordt goed omdat hij gewaardeerd wordt!

Een waarheid als een koe!

Al jaren is dat mijn motto en nu lees ik het vandaag op de coachingskalender, zomaar. Serieus en met plezier werken. Het werkt. Het is altijd wel belangrijk dat je de balans goed in het oog houdt. Dat je niet doorslaat en alleen maar plezier maakt, maar dat ook serieus werken aandacht blijft houden.

 Ik ben hier vaak bewust mee bezig. Positieve gevoelens op het werk, zoals plezier, enthousiasme en inspiratie leveren niet alleen tevreden medewerkers op, maar het helpt ook de organisatie. Bewoners en klanten zijn meer tevreden en de medewerkers staan open voor veranderingen. Het verbetert de samenwerking en de betrokkenheid. Mensen gaan met plezier naar het werk en ervaren minder stress.

Een belangrijk punt voor managers om hier aan te denken en aan te werken. Het is belangrijk om je te focussen op wat wel goed gaat en dat te benoemen. Dan worden medewerkers weer trost op zichzelf én op de organisatie. Het is belangrijk om dit consequent te benoemen tijdens teamvergaderingen en in functioneringsgesprekken.

Dat dit soms lastig is valt niet in twijfel te trekken. Ik merk het bij mezelf en bij andere managers. Als er incidenten hebben plaatsgevonden en ik voel mezelf onder druk staan door klachten van een bewoner of diens familie, het zorgkantoor of inspectie, dan ga ik druk uitoefenen op mensen. En in die valkuil stappen is erg gevaarlijk……..je kunt kapot maken wat je in jaren hebt opgebouwd. Dus ook daar word ik me hoe langer hoe meer bewust van. Merken dat ik in die valkuil stap is voor mij elke keer weer een leermomentje. Niet erg vind ik…….een mens is nooit te oud om te leren! Ik ben ervan overtuigd, dat ooit, ooit het moment daar is dat ik niet meer in die valkuil stap! Hoop doet leven……

Ben jij manager of medewerker en herken je dit? Praat erover met je collega of leidinggevende. Eerlijk zijn duurt het langst en het is het waard. En nog een laatste vraag voor managers……..schenk jij voldoende aandacht aan je medewerkers??

Die aandacht moet uit je hart komen en niet omdat het moet, want geloof me, dan werkt het echt niet!

Enkel berichtnavigatie

Wilt u een reactie geven?

