MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Moeten, moeten, van wie moet het eigenlijk?

 ‘Gerda, je moet straks eerst even naar mevrouw Y, ze zit in de problemen’ zegt ze. ‘En, oh Maria moet je vandaag echt spreken, het is heel dringend’. Ik open mijn mail en ik lees: ‘Gerda, de mail die ik je gisteren stuurde moet je vandaag echt beantwoorden’. De 2e mail ging als volgt: ‘je weet dat we bezig zijn met plan X af te ronden, het blijkt dat ik toch nog informatie van jou moet hebben, dat moet ik vandaag echt van je ontvangen, anders kan ik het niet afronden.’

Een uur later: ‘Gerda, we moeten nog steeds de checklist bespreken, laten we dat nu even doen.’ ‘Mevrouw Gerda’ zegt een bewoonster, ‘komt u zo even naar mijn appartement toe, mijn pasgeboren kleinzoon komt zo op bezoek’.

Ineens wordt het me teveel………

Ik verstop me in mijn kantoor, zet het bordje op mijn deur op bezet/rood en ga stil zitten. Even niets, even niemand. Even niets moeten……..Moeten, dat is het, daar sla ik nu van op tilt!

‘Wat las ik laatst ook al weer over moeten’, ging er door mijn hoofd heen? Ineens wist ik het weer: ‘Moeten’ is niet inspirerend, ‘moeten’ is remmend, ‘moeten’ zorgt niet voor actie……Ik bleef maar hangen in mijn opgefoktheid. Ik wil niet meer moeten. Ik wil het mogen, ik wil het willen! Ik wil niet moeten, ik wil ont-moeten!

Ik ging twee kopjes koffie halen en ben naar mevrouw Y gegaan. Wat ze met me wilde bespreken was zo opgelost en samen dronken we, pratend over haar breiwerk, onze koffie op. Daarna heb ik mijn werkzaamheden opgepakt en verder gegaan. Maar stiekem, heel diep van binnen bleef ik snel opvlambaar en moest ik goed op mezelf letten.

Thuis gekomen surfte ik wat rond op internet en zag dat ont-moeten een dubbele betekenis heeft. Ik vind hem mooi! “Ont-moeten” betekent allereerst: niet meer moeten, maar mogen en willen. Dat schept ruimte voor de tweede betekenis: het ontmoeten van jezelf en van elkaar.

Misschien moet ik mijn boeken er maar weer eens op na slaan en het weekend eens wat meer aandacht aan het ontmoeten van mezelf en mijn partner schenken!

Enkel berichtnavigatie

Een gedachte over “Moeten, moeten, van wie moet het eigenlijk?

  1. Heel mooi! Thuis kan ik ook heel goed ont-moeten, dan vraag ik me de hele dag wat ik toch eens zal gaan doen, maar op mijn werk moet ik zeer zeker wat meer ont-moeten!

Wilt u een reactie geven?

