MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Zorgzwaartepakketten en ouderen

Vanmorgen kwam ik om kwart voor acht op mijn werk aan en er stond een bewoner op wacht voor mijn kantoor. Ik vroeg wat ik voor haar kon doen. Ze zei: ‘Gerda, ik heb goed nagedacht en ik wil stoppen met de dagopvang. Mevrouw gaat 1 x in de week naar de dagbehandeling voor slechtzienden. Officieel mag dat niet als je in een verzorgingshuis woont, maar in overleg met het CIZ is er een truc bedacht dat ze toch kan blijven gaan. Voorheen had mevrouw zorgzwaartepakket 2 en betaalden wij de dagbehandeling voor haar. Dat konden we financieel niet dragen, dus gingen we in gesprek. Nu heeft ze een zorgzwaartepakket 3 gekregen en kunnen wij toch die dag voor haar betalen. Soms moet je iets in het werk zetten om de bewoners te bieden waar ze behoefte aan hebben. Eigen regie is belangrijk tenslotte.

Vanmorgen gaf ze dus aan, dat ze met de dagbehandeling wil stoppen. Ik vertrouwde dat niet helemaal en wilde met haar doorpraten. Nadat we beide comfortabel zaten op mijn kantoor met een heerlijke kop cappuccino spraken we verder. Op mijn vraag of ze geen behoefte meer heeft aan de contacten op de dagbehandeling, was ze heel duidelijk. ’Ik zal het missen, maar wat moet dat moet, het is beter dat ik stop.” Ik dacht: ‘slaap ik nog?’ Ze sprak verder: ‘ik ga dan weer terug naar zorgzwaartepakket 2 en krijg dan geen problemen meer tenminste.’

Ze zag dat ik het niet begreep en vertelde: ‘ik hoorde op de radio dat je niet meer in een wooncentrum mag wonen met een zorgzwaartepakket 3 en ik wil hier echt niet meer weg!’

Hoezo, de klok horen luiden en de klepel niet kunnen vinden?

Ik gaf aan wat de nieuwe regel is van de overheid, dat per 1 januari 2013 geen nieuwe bewoners meer mogen verhuizen naar een wooncentrum met een zorgzwaartepakket 1, 2 en 3. Dat dit niet betekent dat de huidige bewoners van een wooncentrum die wel één van die pakketten hebben, de deur uitgezet worden. Ze leek opgelucht en weer blij. Toch zei ze, toen ze weer naar haar appartement ging: ‘en toch Gerda, ga je het maar voor me regelen, ik neem het zekere voor het onzekere, je weet maar nooit met de politiek.’

Vanmiddag stak ze weer even haar hoofd om mijn deur en vroeg: ‘wordt jij nu niet gek van al die veranderingen die de politiek invoert?’ ’Ik snap best dat het niet altijd voor je meevalt hoor! ‘

Nu, IK houd het wel vol en kan gelukkig goed relativeren. Maar zouden ze weten wat ze met alle veranderingen in de regelgeving onze bewoners aan doen? En voor alle ouderen die thuis wonen en zich alleen of onveilig voelen?

Laat ze maar eens een dagje langs komen en met bewoners in gesprek gaan!

Enkel berichtnavigatie

2 gedachten over “Zorgzwaartepakketten en ouderen

  1. Yvonne op schreef:

    Stuur dit bericht maar door naar Den Haag!

  2. Eigenlijk heb je gelijk!!!

Wilt u een reactie geven?

