MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Sparen voor mijn oude dag?

Gisteren was het grote nieuws op TV en in alle kranten. De RVZ gaf aan dat burgers zelf hun oude dag moeten organiseren. Omdat de zorg onbetaalbaar wordt, is het belangrijk dat burgers al vroeg in het leven voorzorgsmaatregelen treffen. We moeten meer privaat investeren, dus op jonge leeftijd gaan sparen voor de oude dag.

Laat ik nu gedacht hebben dat ik dat al deed via de pensioengelden! Vanaf mijn 25e levensjaar spaar ik voor mijn ‘oude dag’. Dat sparen is bedoelt voor als ik 65 ben en niet meer hoefde te werken. Hiervoor spaar ik via de PGGM, een pensioenuitvoeringsorganisatie. Zij helpen mij bij het realiseren van een waardevolle toekomst. Of toch niet?

‘Niet zo pessimistisch Gerda’, spreek ik mezelf tegen. ‘Je krijgt er ook wat voor terug!’ Ik kan zelf in de toekomst bepalen hoe mijn zorg eruit ziet. Ik krijg hulp van de huisarts en wijkverpleegkundige om een gedegen zorgverklaring op te zetten en de overheid zorgt voor goede informatie met tips op het gebied van wonen, vitaliteit, leefstijl, zorg, financiën en sociaal netwerk. Mijn sociale netwerk wordt dus ook belangrijk? Gelukkig besteed ik voldoende aandacht aan netwerken. Zo heb ik contacten in de gemeente, bezoek ik trainingen en bijeenkomsten en hierdoor leer ik veel mensen kennen. Maar hebben deze mensen mij later ook nog in beeld? Zouden ze boodschappen voor me willen doen, mijn huis schoonmaken en mij een schone luier en injecties willen geven?

Ik moet dus gaan netwerken met jonge kinderen, vrijwilligster worden op een peuterspeelzaal en die kinderen aan me blijven binden! Zij willen me later misschien wel helpen.

Het goede nieuws van de nieuwe regeling is dat men heeft besloten om het collectieve arrangement vooral te richten op niet-redzame ouderen en deze te beperken tot zware zorgvragen of door ouderen die hun zorg zelf regelen te belonen.

De dag dat ik 52 jaar wordt nadert met rasse schreden. Ik ben niet meer zo piep en uiteraard spaar ik net als vele andere Nederlanders. Ik spaar voor wensen die ik heb en ik spaar voor onvoorziene uitgaven. Het gespaarde geld benut ik dan ook altijd voor dit soort doelen.

Weet je wat ik ga doen? Ik ga vanaf nu sparen voor mijn oude dag, lijkt me wel zo verstandig!!

Enkel berichtnavigatie

Een gedachte over “Sparen voor mijn oude dag?

  1. Mooi, zoals u dit schrijft.
    U, niet meer piep? Valt wel mee.
    Nog heel erg jong als u om u heen kijkt. Op uw werk.

    Uw conclusie. Sparen voor uw oude dag. Voor u misschien mogelijk. Voor veel anderen niet. Dat vraagt om een flinke omwenteling in de zorgstaat Nederland. Deze keer niet van de Regering. Neen, nu van alle Nederlanders. En velen kunnen niet sparen voor hun wensen. Velen kunnen niet sparen voor onvoorziene uitgaven. Dan is sparen voor een dag dat men ouder is, een bijna onmogelijke opgave.

    Op zich zat het oude systeem best aardig in elkaar. Op zich is uw voornemen heel verstandig. Echter, mogelijk zal u tekort komen. Erg veel mensen zullen beslist tekort komen. Als ik de oplossing had, zou ik het u vertellen. Helaas.

    Ik ga wandelen. Niet te ver.
    Beetje sparen. Niet te veel.

Wilt u een reactie geven?

