MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Ambitie, passie, ambitie, passie……

Het is onverwachts toch lekker weer vanavond. ik ben een avondje alleen en heb me geïnstalleerd in de achtertuin. Koffie bij de hand, laptop op schoot en dromen……

Volgende week heb ik een ambitie gesprek met onze Raad van Bestuur. Alle vestigingsmanagers en managers van ondersteunende diensten gaan in gesprek over hun ambitie. Een prima plan; in gesprek over je persoonlijke ambitie gekoppeld aan onze organisatie.

Wie mij goed kent, weet dat ik niet over één nacht ijs ga. Ik droom en denk graag na en wil op zo’n gesprek beslagen ten ijs komen. Dat klinkt als een gedreven ambitie toch?

Eerst maar eens opzoeken wat men onder ambitie verstaat.

Ik kwam uit bij Wikipedia, die zegt: ambitie: “het dingen (naar een ambt)”), ook wel eerzucht genoemd, is het “streven om carrière te maken” en de daarmee vaak gepaard gaande “zucht, dorst naar eer of roem”. In meer algemene zin kan men zeggen dat ambitie het streven is naar een bepaald doel.  

Mmmmm………..even laten zakken. Dit kan toch niet het doel zijn. Ik heb behoefte om meer over passie te weten te komen.

Passie

Passie is de drijfveer in je leven. Passie is wat je kracht, energie, hoop en geluk geeft. Het is wat je het liefste doet en waar je een natuurlijke aanleg voor hebt.

Bij passie gaat het erom dat je zo opgaat in je bezigheid dat de tijd vliegt. Je vergeet de omgeving en soms zelfs jezelf. Het is het gebied waar je vaardigheid overeenkomt met je uitdaging, want passie gaat bijna altijd samen met talent. De mensen met passie herken je door hun enthousiasme, bevlogenheid en energie. Iedereen heeft een passie op een bepaald gebied. Iedereen!

 Kijk………..hier wordt ik blij van!

Met de volgende woorden in mijn achterhoofd ga ik lekker verder dromen…….

‘Een leven zonder passie is als eten zonder smaak. Als muziek zonder emotie. Het is kwantiteit zonder kwaliteit. Passie geeft je leven zin, betekenis en inhoud’.

 Wordt vervolgd…………

Enkel berichtnavigatie

Een gedachte over “Ambitie, passie, ambitie, passie……

  1. Ik geloof dat het woord passie mij meer past dan ambitie. Ambitie heb ik wel, maar ik ben veel liever bezig met iets waar m’n hart ligt dan met m’n ambitie. Best lastig zo aan het begin van je loopbaan. Ik hoop gewoon dat er iets op mijn pad komt wat bij mij past.
    Wel leuk trouwens dat je zo’n gesprek hebt bij je werkgever. Geeft stof tot nadenken.

Wilt u een reactie geven?

