MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Onverklaarbaar bewoonde woning

Na een zoektocht op internet blijkt een woning ongeschikt te zijn voor bewoning als er geen doeltreffende voorzieningen zijn getroffen waardoor hij weer bewoonbaar wordt.

Behoorlijk wonen is een recht voor iedereen, ook voor diegene die een woning tijdelijk betreden. Het moet voldoen aan technische- en comforteisen. Ook zijn er verschillende veiligheid- en gezondheidseisen.

Ik nam een kijkje rondom de woning. Ik kon er helaas niet in. Er is geen sprake van een goed dragende constructie en het hout is hier en daar dun geworden. Dat zal betreft de isolatie niet fijn zijn. Qua leefbaarheid lijkt de woning op het zuiden veel en veel te warm, bijna ‘onmenselijk’. Aanwezigheid van stijgvocht, condensatie of schimmel durf ik niet zondermeer te ontkennen.

Als ik burgemeester, wethouder of inspecteur was, zou ik deze woning dan onbewoonbaar verklaren en een bevel geven tot ontruiming aan de hoofdbewoner?

U weet natuurlijk allang dat ik het over een vogelhuisje heb in onze achtertuin. Een mezenhuisje om precies te zijn. Vrijwel de hele dag zit ik de werkzaamheden van moeder mees te bekijken. Af en aan vliegt ze het huisje in en uit. Enig om te zien. Haar gang naar het huisje gaat zo snel dat ik niet kan zien of ze wurmpjes bij zich heeft. Mijn hoofd tolt ervan. Zijn er al eitjes of nog niet? Zit ze al te broeden? Ik hoor nog geen gepiep.

Het huisje is aan vernieuwing toe. Je kunt zowat door de kieren kijken. Ik hoop maar dat het een mooi nest meesjes wordt. Daarna wacht ons een ingrijpende renovatie om het huisje te redden. De bouwer ervan, mijn schoonvader is niet meer helaas. En dus maken wij bouwtekeningen en zetten de renovatie toch nog maar een keer in.

Maar eerst de meesjes hun gang laten gaan en elke dag weer geduld hebben tot we wat horen piepen.

Wordt vervolgd…….

Enkel berichtnavigatie

2 gedachten over “Onverklaarbaar bewoonde woning

  1. Ik ben ook heel benieuwd wat er uiteindelijk uit dit huisje uit mag vliegen!

  2. Pingback: Onverklaarbaar bewoonde woning, deel 2 « MensenMens

Wilt u een reactie geven?

