MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Nieuwerwets

Het zonnetje verwarmt mijn gezicht en al mijmerend geef ik mijn plantenbakken, vol met kleurige geraniums, water.

Als kind dachten mensen dat ik ADHD had, ik was altijd druk aan het rennen. Later ging ik werken in een bejaardenhuis. Snel lopen was er niet meer bij. Ik weet nog dat ik een wandeling ging maken met een bejaarde. Na elke 5 minuten lopen, moesten we er 7 stilstaan om te rusten. Toen dacht ik nog: ‘waarom al die moeite, waarom een oud mens moe maken?’.

Mijn kijk op het leven en het ouder worden is erg veranderd. Tegenwoordig reageer ik pissig als er gepraat wordt over bejaarden en bejaardenhuizen.

Zelf, 52 jaar, hoor ik bijna bij de senioren. Wist u dat je vanaf je 55e een senior bent? Nog 3 jaar te gaan en dan? Ik realiseer me vrijwel direct dat ik tot mijn 67e mag blijven werken. Pas dan moet ik met pensioen.

‘Moet ik als gepensioneerde achter de geraniums zitten?’ denk ik, terwijl ik nog wat water bij giet. Ik zal toch verdorie niet mijn hele leven hard gewerkt hebben om na mijn pensioen afgeserveerd te worden?

Opgelucht herinner ik me het debat over het nieuwe ouder worden dat ik onlangs bezocht. Daar werd gesproken over de ouderen van de toekomst. Het kwam er op neer dat er over 20 jaar geen oude sukkelige trutten meer bestaan, die asociaal, werkschuw of niet in beweging te krijgen zijn.

Nee, over 20 jaar heten ouderen senioren die actief zijn. Zij blijven zichzelf ontwikkelen, bepalen hun eigen regie en hebben lak aan regels en protocollen!

En de komende 20 jaar gaan we door zoals het nu gaat? Elke maand wegen omdat de politiek dat wil? Twee keer per jaar je hele lichaam laten controleren of je geen doorligplekken heb? Elke week bingo spelen?

Ik wil geen 20 jaar meer wachten. Ik vind dat de overheid en alle zorgprofessionals nu al nieuwerwets moeten gaan werken. Vragen aan de huidige senioren wat zij graag zouden willen én om daar nu echt naar te luisteren! Regels en protocollen halveren. Niet meer praten over financiële haalbaarheid van het pensioenstelsel of de beschikbaarheid van medische zorg.

                   Bezinning op ouder worden verdient een breder perspectief.

 Het spreekwoord: ‘achter de geraniums zitten’ is niet meer.

 Vanaf nu is het: ’senior zijn is vóór de geraniums uitlopen, een levenskunst!’

Enkel berichtnavigatie

Een gedachte over “Nieuwerwets

  1. JO op schreef:

    OUDER WORDEN ,BETEKEND MEER TIJD VOOR JEZELF EN /PARTNER /MEDEMENS.
    WIJ GAAN NIET ACHTER DE GERANIUMS ZITTEN ,MAAR GAAN ZITTEN BIJ DE VLIJTIGELIESJES ,DAAR KUN JE VERWELKTE BLOEMPJES VERWIJDEREN ZODAT ER WEER NIEUWE KUNNEN BLOEIEN.
    DAT BETEKENT DAT JE STEEDS WEER ANDERE BEWONERS AANDACHT MAG GEVEN.
    ONZE OUDEREN HEBBEN DEZE AANDACHT NODIG.
    WIJ KUNNEN GOED VOOR ONS ZELF ZORGEN,ER ZIJN HEEL VEEL MENSEN DIE DAT NIET ZELF MEER KUNNEN,DUS GOEDE ZORG IS NODIG.

Wilt u een reactie geven?

