MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Cao VV&T onbegonnen werk?

 

De vakbonden wijzen naar de werkgevers en de werkgevers naar de vakbonden. In wat voor maatschappij leven we toch? Kunnen mensen het dan nooit meer ‘zomaar’ eens worden? In de nacht van 14 op 15 mei ging het weer mis!

Waarom dat overleg ’s nachts plaatsvindt? Wie het weet mag het zeggen! Het zal toch niet door de ORT komen? Zouden ze het echt voor de overuren doen? IK zou graag weten waar het écht om gaat. De bonden en werkgevers, waar draait het bij hun om? Willen ze beide het beste voor de beroepsgroep? Of gaat het om hun gevoel van eigenwaarde en de erkenning daarvan door anderen? Het zal toch niet echt gaan om de sociale status, de goede naam of hun reputatie?

Enfin, de vakbonden vinden dat de werkgevers niet genoeg doen aan de werkdruk en misbruik maken van de flexibiliteit van de werknemers. De Abvakabo FNV wil zich echter houden aan een looneis van in totaal 4 procent. Daarentegen vinden de werkgevers dat de huidige economische situatie dit niet kan dragen. Ook zeggen de bonden dat werkgevers de misstanden niet willen zien. Én de werkgevers vinden dat de misstanden incidenten zijn en niet van alle dag.

‘Schiet mij maar af’, denk ik regelmatig als dat gezanik niet op houdt.

Ineens vraag ik me af: ‘wat ben ik zelf?’ Ik ben een medewerker van onze organisatie, dat klopt. Maar ik ben ook een werkgever in mijn functie als vestigingsmanager én ik steun uiteraard mijn werkgever in de beleidskeuzes. Help!! Als iemand mij vraagt wat ik van de onderhandelingen vindt, wat moet ik dan? Reageren als een werknemer en meer salaris en rechten eisen of moet ik net als de werkgevers zeggen dat de economie geen torenhoge loonsverhoging kan bekostigen?

Dan beland ik direct weer in de discussie die de politiek dagelijks voert. Mark Rutte houdt vast aan het terugdringen van het begrotingstekort. Het op orde brengen van de overheidsuitgaven ziet hij nog steeds als de belangrijkste manier om de economie te herstellen. De Duitse bondskanselier Merkel heeft nogmaals duidelijk gemaakt dat Europa alleen maar uit de crisis kan komen als de lidstaten doorgaan met bezuinigen en economische hervormingen. Minister Jan Kees de Jager telt het geld in zijn koffertje dagelijks na in de hoop dat hij de boel bij elkaar houdt.  

Wat ik wel weet is, dat ik morgen gewoon weer aan het werk ga! Ik ga het interne onderzoek over de werkdruk in ‘mijn’ vestiging uitwerken (dat doen we dus echt wél als werkgever) Ook ga ik met bewoners en medewerkers in gesprek. Ik kan me niet voorstellen dat ik grote misstanden misloop.

De CAO onderhandelingen en de loonsverhoging van de beroepsgroep? Bonden en werkgevers ga in het midden zitten en neem een besluit. Daarna kan iedereen, dus ook jullie weer aan het werk!!

Uiteraard volg ik de politieke partijen én het opstellen van de CAO op de voet. Niets ontsnapt aan mijn aandacht, dus wees gewaarschuwd.

Enkel berichtnavigatie

Wilt u een reactie geven?

