MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

De kunst van het loslaten

Ik heb een baan, bekleed een functie net als vele anderen in de wereld. Ik ben werkzaam in de zorgsector, maar eigenlijk maakt het niet uit waar je werkt. Ook iemand die geen betaalde baan heeft, kan ‘er’ mee te maken hebben. Kortom in de huidige maatschappij zijn er niet veel mensen die ‘er’ geen last van hebben.

Al die mensen ‘moeten’ er dus, net als ik er wat aan gaan doen of anders gezegd, kunnen er beter wat aan gaan doen. Tenslotte zijn we allemaal zelf verantwoordelijk voor ons persoonlijk geluk. Je kunt het wel verwachten van een ander, maar dan kun je lang wachten!

Afgelopen maandagavond heb ik alle medewerkers van ons wooncentrum een workshop aangeboden. Met z’n allen de vloer op, trainen en ‘iets’ leren. Ik schreef al dat vele mensen ‘er’ last van hebben. Zeker de mensen die in de zorg werken hebben ‘er’ last van en wat is er dan beter om ‘er’ aan te gaan werken.

We leerden in ruim een uur jongleren. Het is wat veel gezegd dat we het allemaal foutloos konden na een uur, maar er zat zeker schot in. We waren snelle leerlingen! ‘Leuk en grappig’, er zal wel veel gelachen zijn, maar wat is daar nu de boodschap van?’ hoor ik u brommen.

Heel veel. Niet alleen leerden we ballen omhoog gooien, maar we leerden vooral onze oude patronen los te laten. Gooit u eens twee ballen achter elkaar omhoog. U zult zien dat u alleen met uw rechterhand gooit en de bal in uw linkerhand overgeeft naar rechts. Wij leerden het anders doen en merkten dat het heel moeilijk is om oude gewoontes los te laten.

En dat was de clou. We kregen een groot doorzettingsvermogen. Viel er een bal, raapten we hem op en gingen door! We maakten kleine stappen en kwamen steeds dichter bij ons einddoel, leren jongleren. En nadat we steeds een stapje verder kwamen, groeide ons zelf vertrouwen………en dacht U aan het begin: ‘ach, ze hebben een leuk spelletje gedaan?’ Mooi niet!

Werkt u aan uw persoonlijk geluk? Het zal eens tijd worden!!        

Enkel berichtnavigatie

3 gedachten over “De kunst van het loslaten

  1. Ook mooi om het wel als een spel te blijven zien: kun je leren en toch blijven lachen!

  2. Yvonne op schreef:

    Het was keihard werken…. slavendrijver 🙂
    Ik geef toe in eerste instantie dacht ik hoe verzin je het … maar het was leuk!

  3. @Margo dat doen we ook hoor! @Yvonne hard werken is gezond! Ja, ik hoorde je brommen, nu dit weer, maar je deed toch mee. Thanks

Wilt u een reactie geven?

