MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

12 mei traditie

12 mei traditie

Wat is eigenlijk een traditie en wat is het nut er van vroeg ik me vanmorgen af? WikipediA geeft aan dat een traditie een gebruik of gewoonte is die van de ene generatie op de andere wordt doorgegeven. De functie ervan is het in stand houden van de maatschappelijke stabiliteit. 

De maatschappelijke stabiliteit blijft dus in stand? De economie vaart er ook bij en dat lijkt wel de hoofdmoot te worden! Vaderdag, Moederdag, dag van de arbeid, dag van de mantelzorg, dag van het gezin, Sinterklaas en Kerst. Het hoeft maar in zicht te komen en Nederland slaat op hol. Reclames, en gadgets vliegen je om de oren. Traditie is eigenlijk een commercie geworden.

Negatief ik? Nee hoor, ik moet alleen goed blijven relativeren en me niet gek laten maken, ik laat me namelijk graag meenemen in die gekte.

De 12 mei traditie houd ik zeker in ere. Weet u niet wat er is op 12 mei? Schandalig!

12 mei is de geboortedag van Florence Nightingale, een Brits verpleegster, pionier en grondlegger van de moderne verpleging. De dag staat in het teken van verbetering van de kwaliteit van zorg en versterking van de beroepstrots.

Beroepstrots, daar moet het om gaan.

Zelf werk ik vanaf 1978 in de zorg. Jarenlang op de werkvloer gewerkt met heel veel plezier. Tegenwoordig ben ik zo’n ‘overbodige’ manager waar de media vaak negatief over schrijft. Weg met de overhead, iedereen moet aan het bed lees je regelmatig!

Maar trots ben ik nog steeds op mijn werk, ook al ben ik dan een manager!! Ik voel me een echt mensenmens. Het klopt dat ik nu andere taken heb dan vroeger. Ik voel me wel eens een bureaukikker of een vergadertijger…….maar toch is het aan mij om er af en toe uit te breken. ‘Gewoon’ de boel de boel laten en met bewoners of medewerkers praten of leuke dingen doen.  Reken er maar op dat ik van de zomer weer ga duofietsen met een bewoner of de zorgmedewerkers door de zomerspits heen help. Als je je werk zelf niet aantrekkelijk maakt……een ander doet het niet.

Dus verzorgenden of overige medewerkers uit de zorg: ‘zorg voor jezelf, blijf jezelf ontwikkelen, blijf kritisch, ook op je eigen handelen. Maar bovenal blijf de mens als mens zien en dan voel je vanzelf je eigen beroepstrots groeien.

En al die tradities, we zullen er wel aan wennen!

Enkel berichtnavigatie

Wilt u een reactie geven?

