MensenMens

Blog voor mensen en over mensen

Lastig?

Soms kun je ze gewoon vermijden. Dan loop je vlug een andere kant op of schiet je snel een winkel in. Maar meestal ben ik te laat.

Vanmiddag nog, ik loop in het winkelcentrum en ineens is het zover. ‘Dat is lang geleden’, hoor ik achter me. Ik draai me om en kijk in het lachende gezicht van een vroegere buurvrouw. Een vreselijk type of beter gezegd, een lastig type.

Dat brengt mij op een cursus die ik gevolgd heb. Nadat we kennisgemaakt hadden, stelde ik al snel vast dat er een paar aparte mensen bijzaten. ‘Wat zijn lastige mensen voor jou?, was de eerste vraag. Ja, daar zit je. Ik hoefde maar om me heen te kijken en ik wist het al. Ik heb enorme moeite met betweters omdat ze ervan overtuigd zijn dat ze alles weten. Maar ook omdat ze niet open staan voor ideeën en opvattingen van anderen.  Met arrogante mensen, die zichzelf op een voetstuk plaatsen kan ik ook niet goed omgaan.  Vaak demonstreren ze hun meerderwaardigheid door de minderwaardigheid van anderen te benadrukken. En zo kon ik nog wel even doorgaan.

De tweede vraag was: ‘Waarom hebben lastige mensen invloed op jou? Weer zo’n simpele vraag die ik direct kon beantwoorden. Lastige mensen vragen veel aandacht, ze zorgen soms voor schuldgevoelens. Ze zeggen niet alles wat ze denken en weer anderen flappen er van alles uit. Sommige zijn alleen maar negatief, pessimistisch of klagerig.

In de pauze ging ik even een stukje lopen. Ik dacht aan de wijze hoe ik met lastige mensen om ga. Dat wisselt nog wel eens. Ik probeer mensen weleens te ontlopen. Soms kaats ik in een gesprek de bal terug, een andere keer wil ik nog wel eens van onderwerp veranderen en laatst hoorde ik een vervelende roddel aan zonder me op te winden. Ik bedankte de lastige persoon met een neutrale opmerking en ging  verder met mijn werk alsof er niets was gebeurd.

Ineens schrok ik me een hoedje. Ik ben zelf ook wel eens een lastig type! Eerlijk gezegd ben ik ook wel eens een betweter, een roddeltante en een zwartkijker.

De cursus heette: “omgaan met lastige” mensen. Ik neem me voor om het hoofdstuk: ‘Ben je misschien zelf weleens lastig voor anderen?’ nog eens goed door te lezen!

Enkel berichtnavigatie

2 gedachten over “Lastig?

  1. Dan mag ik die cursus ook wel gaan volgen :-))

    liefssss

  2. Dit is een wijs verhaal. Want om relaxed om te gaan met lastige types moet je de lastige types in jezelf kennen. Als je ze dan ook nog kunt accepteren als delen van jezelf die om aandacht vragen, kun je veel beter met lastige types buiten jezelf omgaan. In oktober verschijnt mijn nieuwe boek: Relaxed omgaan met lastige types.
    Bert van Dijk.

Wilt u een reactie geven?

